- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
4

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Vittra storhetsminnen. Kvinnliga minnesbilder från Geijers och Tegnérs tid. Af Erik Hedén. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4

ERIK HEDÉN

brefutdrag*, ger henne ock villigt detta
vitsord. Han har tydligen känt stark
sympati med hennes göteborgska
ordentlighet, hvilken alltid öfvertygar oss, att
det är vår bristfällighets fel, när vi
finna henne tråkig. Hennes
värdesättningar äro aktningsvärda, och det är
sannolikt det mesta man öfverhufvud kan
säga om värdesättningar, hvilka ju ej
kunna mätas efter någon allmängiltig
måttstock. Hennes karaktäristiker af
litterära verk äro vanligen så pass
allmänna, att man måste tro dem vara rätta,
äfven om de just ej motsvara eller rikta
ens egna intryck. Hennes
karaktärise-ringskonst, när det gäller yttre ting,
må dömas fast ej uttömmas af ett par
yttranden från hennes italienska resa,
där hon säger sig ha besökt »det på
konstsamlingar och litterära
minnesvärdar rika Florens», »Neapel, om hvars
undersköna natur ej nog kan sägas»,
och Rom, där hon »njöt af dess gamla
hjälteminnen, storartade fornlämningar
och ovärderliga konstskatter». En annan
resas slutintryck sammanfattar hon i det
något inveckladt djupsinniga omdömet:
»en ljus, värmande men flyktig solstråle
på min aldrig mulna himmel».

Emellertid äger Martina von
Schwerin ej blott en vårdad litterär stil utan
ock den studerade världsdamens takt och
måttfullhet. I en beklämmande motsats
mot henne och ännu långt mer mot
Malla Silfverstolpe står skriftställarinnan
från vår tid, som äfven tecknat minnen
från den Tegnér-Geijerska tiden, fru Anna
Hamilton ( jeete. Det beklämmande
ligger just däri, att den tyvärr före sitt
verks* fullbordan bortryckta
författarinnan ingalunda led brist på litterär
begåfning. Särskildt i första delen ger hon

en vacker rad fängslande och lefvande
personkaraktäristiker, och äfven de
följande lida ingen brist på träffande och
roande iakttagelser, ej minst om Geijer
själf. Nej, hennes fel ligger i tiden, i
vår tids brist på stil- och språksinne, i
dess lust att flytta pratsamheten från kaffe
-samkvämen in i litteraturen. Detta
medförde först och främst, att hennes verk
illustrerar de eleatiska filosofernas bevis för
den logiska omöjligheten att komma till
dörren. Första delen gaf blott hälften af
hvad hon tänkte skildra, andra delen blott
hälften af hvad som återstod samt tredje
och sista delen blott hälften af hvad som
då brast. Vidare låter hon läsaren aldrig
vara i tysthet och ro att tänka själf
öfver det lästa. An värre, hon lämnar
aldrig de handlande personerna ensamma,
hon öfveröser dem med hänfördt beröm,
men hon vågar aldrig tilltro dem
förmåga att göra det rätta intrycket pä
läsaren utan hjälp af berömmet. Hon är
så öfverväldigad af deras utomordentlighet,
att hon sätter nästan alla deras
upplef-velser inom citationstecken. Med trofast
följdriktighet låter hon dem nästan
aldrig se på något ställes sevärdheter utan
på »Sehenswürdigkeiten». Hon sätter
t. o. m. »Té och smörgåsar» inom
anföringstecken, för att läsaren ej blott skall
få nöjet höra att detta förtärts utan ock
väl märka, att det var Agnes Geijer
som använde detta träffande uttryck.
Det är smärtsamt att ej utan ständig
erinran om vår tids svenska
stilförskäm-ning kunna njuta ett verk, för hvilket man
dock har all anledning att vara tacksam.

En lefvande tidsbild ge verkligen alla
dessa verk, främst Malla Silfverstolpes.
De lämna först och främst en erinran

* Evert Wrangel: Martina von Schwerin. Snillenas förtrogna. Wahlström & Widstrands
förlag, Stockholm.

* I solnedgången. Minnen och bilder från Erik Gustaf Geijers senaste lefnadsår, samlade
och meddelade af Anna Hamilton Geete. Tre delar. Albert Bonniers förlag, Stockholm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free