- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
99

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Sergel och antiken under de romerska studieåren. Af Harald Brising

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OCH ANTIKEN

IOI

DIONYSOS KÖRANDE TIGERSPANNET. TECKNING I RÖDKRITA.
I Nationalmuseum.

monument. Alla dessa reliefer, där
Dionysos stormade fram med sitt följe af
mänader, satyrer och nymfer, tyckas ha
gjort ett mäktigt intryck på den unge
konstnären, att döma af alla tecknade
utkast med dylika ämnen. Vi veta att han
rentaf själf i sällskap med några vänner
försökt att anordna ett slags bacchanal i antik
stil, såsom vi kunna se på en teckning af en
bland deltagarna i Nationalmuseum. Men
ett vackrare minne af dessa
ungdomsintressen är den utsökta
rödkritstecknin-gen af Sergels egen hand som visar oss
Dionysos körande med sitt tigerspann,
liggande utsträckt på sin char med
thyr-sosstafven i handen, medan en naken
bacchant uppkrupen på dragdjurens rygg
drifver spännet framåt. Det är en yrande
festglädje och en fart i rytmen som visa
att Sergel redan nu hade kommit
åtminstone en af antikens sidor ganska nära.
Och dock är den närmaste förebilden
denna gång icke en antik relief, utan

Carraccis målning af Bacchus’ triumftåg
i Palazzo Farnese.

Det gällde emellertid för Sergel att slå
ett stort slag för att tillkämpa sig sin egen
och andras aktning för sitt konstnärskap.
I hvarje producerande människas
ungdomslif inträder på en viss punkt ett
sådant behof att göra sig gällande, så
mycket starkare som driften tidigare varit
undertryckt. Och Sergel hade enligt
Franzéns och sitt eget vittnesbörd varit
så modstulen inför åsynen af forntidens
mästerstycken, att han en längre tid icke
kunnat arbeta. Nu beslöt han att
nedlägga hela sin kraft, hela sin lidelse, i
ett verk som kunde visa hvad han dugde
till. Resultatet blef ett af dessa sällsynta
konstverk som i sig koncentrera all
ungdomsårens rikedom och som därför med
sina förtjänster och brister lefva med ett
starkare lif än själfva mognadens
mäster-prof besitta, det blef en af de få första

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free