- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
106

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Sergel och antiken under de romerska studieåren. Af Harald Brising

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IOO

io8 HARALD BRISING

AKIIILLEVS VID HAFSSTRANDEN. STATYETT I TERRAKOTTA.
I Nationalmuseum.

en hand, man kan säga: se där en del af
en staty med den eller den karaktären.

Af hvad jag ofvan sagt om Faunen
torde som jag hoppas framgå, att den
på ett värdigt sätt ansluter sig till
antiken, och närmast till den hellenistiska
konsten. Det är också hvad alla
kompetenta forskare, Nyblom, Lange och
Göthe antagit. Däremot står den i
direkt opposition till barocken. Mot
barockens svulstiga former och blott på
effekt anlagda komposition ställer Sergel
ett kärleksfullt detaljeradt
naturstudium och en på respekt för tyngdlagen
grundad enkelhet i motivet. Häri ligger
kanske dess icke minsta betydelse. * Om

* Endast J. Roosval har fallit på tanken att
söka Faunens förebild i Berninis staty af S.
Lorenzo i Florens (pal. Strozzi). Likheten
inskränker sig till att båda figurerna äro liggande. Samma
förf. tror sig också finna förebilden till Axel
Oxenstierna i — Herkules Farnese.

man öfverhufvud skall tala om en
stilblandning, hvartill man i alla fall är
berättigad, därför att Sergel utgick från
helt andra förutsättningar än antiken, så
är det snarast rococon som dröjer kvar
i det lilla formatet, polityren och
kurvaturen. I böjelsen för svängda former
mötas hellenismen och rococon, medan
de skiljas åt af den helt olika graden
af grundlighet i sitt förhållande till
naturen. Det kan icke vara något tvifvel
om hvilken stilriktning som i Faunen
behåller segern.

Det vore mycket att tillägga om
Sergels förhållande till antiken, men
ämnet är för rikt för att kunna
slutbehandlas i denna korta uppsats. Blott
några antydningar må lämnas för att
fullständiga bilden af den romerska
studietiden. Granskar man Sergels
handteckningar från denna tid, hvilka vanli-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free