- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
107

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Sergel och antiken under de romerska studieåren. Af Harald Brising

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SERGEL OCH ANTIKEN

107

DIOMEDES. STATY I TERRACOTTA.
I Nationalmuseum.

gen äro utförda i det särskildt genom
Bolognaskolan populära rödkritsmaneret,
så märker man en tydlig utveckling från
rococoformer till antik stil. Först komma
en del dekorativa utkast till fontäner
m. m., sedan intränga antika ämnen,
behandlade i raska, måleriska skisser,
och allra sist kommer den antika
plastiska formen. Bland exempel förtjäna
nämnas Kentaur och Nymf, Jupiter och
andra antika gudar, och framför allt
utkastet till en liggande Bacchant,
möjligen afsedd att blifva ett slags kvinnligt
motstycke till Faunen. Det är djupt
att beklaga, att denna senare figur icke
blifvit utförd. Sergels kvinnliga
gestalter äro nämligen fåtaliga och kunna på
det hela taget icke upptaga
konkurrensen med de manliga; som den bästa får
man väl räkna den afsvimmade Venus,
som Mars håller i sina armar.

Hur djärf och själfständig Sergels
antikinspiration kunde vara, det ser man
måhända allra bäst i hans spirituella
lerskisser af kentauren Chiron som lär
den unge Akhillevs att kasta lans* och
särskildt Akhillevs vid hafsstranden,
kastande sig i harm och raseri inför sin
moder hafsgudinnan, därför att man
vågat bortföra Briseis ur hans tält
(Nationalmuseum). Särskildt den sista är en
praktfull komposition med sin blandning
af »Sturm und Dräng» och antik.

Det vore särskildt frestande att ingå
på en utförlig analys af det andra
hufvudverket från Sergels ungdomstid,
Diomedes som bortröfvar palladiet från
Troja. Men jag måste denna gång
fatta mig kort. Som bekant har
marmororiginalet, som Sergel utförde för

* Man tänker vid dessa kompositioner pl
Sergels anteckningar inför de antika
freskomålningarna i Neapel: »en liten bacchante som hälleren
Centaur uti håren och med knäet stöder sig på
hans rygg (ett ämne som sedan utfördes i lera af
hans lärjunge Törnström) och Centauren Chiron
som lär Akilles att spela luta.» Göthe: Sergel, s. 48.

lörd Talbot, gått förloradt i England,
så att vi känna statyn blott genom en
gipsafgjutning i Konstakademin och en
terrakottamodell i Nationalmuseum,
förutom en lerskiss och två
pennteckningar. Det har undgått Lange och andra
forskare att Sergel här inspirerats af den
Diomedesstaty, som nu finnes i
Mün-chens glyptotek (n:r 304), men som på
1700-talet befann sig i Villa Albani
(förut hos Verospi) och återgifvits i
gravyr af Lafrérie och Bracci. En replik
finnes i Louvre, en tredje förlorad replik,
som måhända var känd af Sergel, är af-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free