- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
203

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Gammalt och nytt i det moderna måleriet. Af Pär Lagerkvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

203

PARKLANDSKAP. OLJEMÅLNING AF PAUL CEZANNE. / Pellerins samling i Paris.

talsmästarnas pioniärarbete. Dessutom
en alldeles för flyktig kunskap om de
konstepoker i aflägsnare tid, till hvilka
de ledande moderna idéerna gå tillbaka.

Det är dock visst inte min afsikt
söka göra gällande, att konsten från i
dag icke vill säga oss någonting nytt.
Eller att det nya hos den blott ligger i alla
en grundlig omvärdering af det gamla
med åtföljande energiska försök att
imitera det bästa hos detta. Och allra minst
skulle jag — såsom man ibland visar
benägenhet till — vilja hålla före, att
det moderna konstnärliga tänkandet i alla
sina väsentligheter klart förebådats genom
det sistförflutna århundradets konst:
expressionismen i van Gogh, Cézanne och
Delacroix, kubismen i Cézanne, Courbet,
Daumier, Delacroix, vurmen för det
primitiva genom Gauguin. Det är nog att
tillskrifva föregångarna en alltför stor
betydenhet. Expressionismen har fak-

tiskt uppdagat åtskilligt, som t. ex. van
Goghs dock så vidunderligt säkra
slagruta aldrig skulle kommit på spåren,
Cézanne förebådar blott en form — och
den åtminstone f. n. intresselösaste, med
minst talang fullföljda — af kubism, och
onekligen går man nu med ett mera
bestämdt och djupare fattadt syfte till
studiet af det primitiva än Gauguin gjorde,
hvilken väl närmast drefs af längtan efter
det exotiska som sådant.

Ser man närmare efter skall man
finna, att expressionismen såväl som
kubismen trängt fram till sina märkligaste
resultat först sedan de direkta
förebilderna från 1800-talet lämnats ur sikte.
Man finner också att, kuriöst nog, lyckas
de båda riktningarna först då
själfständigt och på ett verkligt betydelsefullt
sätt ingripa i det konstnärliga
tänkandets utveckling, när de förverkat sin
rätt till benämningen expressionism och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free