- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
245

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Emile-Antoine Bourdelle. Fransk bildhuggare. Af Georg Pauli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EMILE-ANTOINE BOURDELLE

245

dandes monument» är ett estetiskt
stridsäpple. Bourdelle har tillämpat
deformeringsprincipen för ernåendet af högsta
kraft i uttryck och dekorativ silhuett,
således en alldeles motsatt uppfattning
mot den gängse »naturtrogna» stilen,
hvilken offrar intet eller föga af den
yttre »natursanningen».

För egen del är jag väl icke alldeles
färdig med mitt omdöme — konstverket
hör till dem som kanske allra mest
intressera genom de frågor och problem
de uppställa. Konturerna äro oroliga
och fladdrande — man får på långt
afstånd intryck af att det gäller en hetsig
kamp — på närmare håll kanske man
ville bortönska en del flikar och hål.
Och dock! Om dessa borttoges eller
tilltäpptes skulle effekten betydligt
försvagas. — Hvarje detalj
genomströmmas af energi, som på vissa punkter
samlas i sin högsta potens och ger formerna
fördubblade proportioner; det är
alltigenom en lidelsefull skapelse, höjande sig
vida öfver andra liknande monument öfver
i kriget stridande och fallne — »Gloria
victis» (Mercier) m. fl. m. fl. — Tyvärr
gifva icke befintliga reproduktioner
till-fyllestgifvande idé om verkets
intresseväckande egenskaper, och då detsamma
i framträdande grad är ett dekorativt
arbete — utarbetadt med fästadt
afseende på den plats det var ämnadt att
pryda — måste man gifvetvis se det i dess
miljö för att erhålla det afsedda
intrycket. —

I nära grannskap till detta monument
befinner sig »Musée Ingres», och där
påträffas ett annat betydande arbete af
Bourdelles hand: Ingres’ byst.
Montau-ban såg Ingres födas, och till Montauban
har därför den store konstnären
testamenterat större delen af sin artistiska
kvarlåtenskap, hufvudsakligast en
samling teckningar — lär vara c:a 3,000.
Dessa äro inrymda i stadens museum,

INGRES.

som går under namn af »Musée Ingres».

De, som endast äga ytligare
bekantskap med den egendomliga
konstnärstyp, som bar namnet Ingres, och hvilka
af en porträttbyst uteslutande eller i
öfvervägande grad fordra ikonografisk
trohet, måste blifva rätt förbluffade af
den uppfattning, som Bourdelle velat ge af
Ingres’ person. Man finner däri föga af
den korte och tjocke mannen, inbäddad
i ett lent fett; och inte heller påminnes
man om det släta och slickade yttre,
han förlänade sina egna skapelser. Ingres

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free