Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Emile-Antoine Bourdelle. Fransk bildhuggare. Af Georg Pauli
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
246
GEORG PAULI
PENELOPE.
har i en serie själfporträtt hos samtid
och eftervärld velat inprägla, hur han
önskade att betraktas. Med undantag
af det stränga draget öfver pannan och
den skarpa forskande blicken, aflägsnar
sig Bourdelles byst tämligen långt från
dessa förebilder. Det är emellertid
djupare än så Bourdelle vill tränga med
sin idé om porträttbystens uppgift. Den
som gjort sig förtrogen med Ingres’
konst behåller som slutomdöme att under
dess glatta yta bor en eldsjäl, under dess
kyliga linjerenhet en brännande passion.
Se dessa »1’Odalisque» — »le Bain turc»
— eller »Paolo och Francesca» —
under hvilkas fascinerande, osinnligt
sinliga färgytor brinner den smärtsammaste
trånad — och man anar vulkanens närhet.
Som han var i sitt lif och såsom han
framstår i allt, som gått till eftervärlden
i form af egna uttalanden eller
lärjungarnas berättelser, är Ingres den börne
höfdingen, autoritativ och diktatorisk!
Så har ock Bourdelle framställt honom
— till och med bronsens skrofliga yta
har en djupare betydelse än att blott
och bart tjäna till ögonlust — Ingres
tålde inga motsägelser — och i sin strid
mot den anstormande oppositionen sade
han rent ut, att det endast var han som
höll konstens heliga käril i ära, han och
ingen annan, han ’Monsieur Ingres’ med
stort M! *
sji *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>