- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
431

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Några ord om träsnittet och dess moderna utöfvare i Sverige. Af Artur Sahlén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NÅGRA ORD OM TRÄSNITTET

431

penséer. af artur sahlén.

Hon synes ej heller i likhet med dessa
sätta »fläcken» eller »linjen» i första hand
utan fastmera »tonen», baserad på
stämning eller naturkänsla. Samma
egenskaper återfinner man i ännu högre grad
hos Eva bève. Denna har därtill, i
synnerhet i en del af sina senare »snitt»,
fullständigt åsidosatt träsnittskaraktären
och sökt i möjligaste mån ge trycket
utseende af akvarell. Tidigare skar Eva Bève
äfven i svart och hvitt, på hvilket
område hon utfört goda saker, såsom
exempelvis den enkelt hållna »Gondolen».
Till dessa färgträsnidare bör man äfven
räkna Gust. Fjæstad, som på senare
tid utfört en del träsnitt, åt hvilka han
sökt ge ett gobelinartadt utseende.

En intressant form af träsnitt är det
s. k. »negativtrycketv. Här förändras
träsnittets karaktär från högtryck till
djuptryck. Teckningen graveras eller
rispas in i träet liksom vid
kopparsticket, och färgen ingnides på
samma sätt i den fördjupade linjen.
Efter detta system har en del träsnitt
utförts af Gerda Nordling, som dock,
till motsats mot de egentliga »negativ
-snidarna», hvilka graverade bilden i en
enda stock, användt flera dylika.
Härigenom få hennes blad en annan prägel.
Efter höjdtrycksprincipen har Gerda Nord-

afton på söder. af elsa björkman.

ling skurit träsnitt såväl med färgstockar
som i svart och hvitt.

Utom de nu nämnda, räknar vår
moderna träsnittskonst många andra
vänner och utöfvare bland våra konstnärer.
Hos den konstintresserade allmänheten
vinner också träsnittet allt större intresse,
hvarför man har anledning, som förut
blifvit sagdt, förutspå en kommande större
träsnittsperiod inom vår gravyrkonst.

Träsnitt i tidigare årgångar af Ord och Bild: Tekla Nordström: Midsommarvaka, efter
Georg Pauli, Månsken, efter Karl Nordström (1892), En sista solglimt, efter Prins Eugen (1896),
En juniafton vid Bellevue. Påskeld, efter Karl Nordström (1897), Riddarfjärden en sommarnatt,
efter Eugène Jansson (1899), Maj månad, efter Alfred Wahlberg (1900). Emy Kindborg:
Värmländskt landskap, Vinterafton, S:t Pers ruin i Sigtuna, efter John Kindborg (1896, 1897,
1907). Artur Sahtén: Afton, motiv från Medelpad (1911). i denna årgång: Sigge Bergström:
Från Hökberget.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0475.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free