- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
542

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Konstutställningen i Malmö. Af Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

542

CARL G. LAURIN

bonde med en ko. oljemålning af adam oberländer.
Inköpt af Nationalmuseum.

snarare motsatsen till stilleben, men samma
välgörande känsla af ro och sundhet ligger
nästan öfver allt hvad denne store
hemmålare utfört.

Danskarna ha starkt sinne för
intimiteten. Och då tänker j’ag mindre på
Einar Nielsens Job, hvars skrumpna
nakenhet hans världsvisa och välvisa
vänner säkert med orientalisk ovilja mot
nuditeter skulle ha skylt med något
textilt, utan snarare på det danska
åter-gifvandet af människorna i de stilla
stunder, då man småler för sig själf eller då
den sjuke som på schous »Älvor»
resignerar för det oundvikliga. Med glädje
såg man hur julius paulsen, som en
tid, förefaller det mig, varit inne på en
väl sötaktig kolorism, nu åter är lika
känslig, lika rik och saftig i färgen som
någonsin förr.

Orsaken hvarför ej en fransk
utställning anordnats i Malmö och öfver
hvilket en hel del personer uttryckt sitt

missnöje, var väl egentligen den, att
Frankrike ej äger något Baltiskt område.
Eljest hade det varit roligt om den
synnerligen värdefulla samling af modern
fransk konst från de sista hundra åren,
som i somras visades i Köpenhamn, i
stället kommit till Malmö och fått
bekräfta det som nu den tyska
konstkritiken i minst tjugu år predikat med
sådan energi, nämligen att tyngdpunkten
af hvad som under det sista seklet
producerats i konst ligger i Frankrike. Denna
tyska uppfattning är enligt min mening
fullkomligt riktig. Lika ojämförligt
öfverlägsna som tyskarna ha varit i
musiken under samma tid, lika mycket
värdefullare är fransk 1800-talskonst jämförd
med tysk. Detta hindrar dock ej att
mycken god musik och äfven väl
an-strängdt modern dylik, efter hvad jag
hört sägas, tillkommit i Frankrike och
spelas öfver hela världen. Den goda,
nya tyska konsten är mindre känd utom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0594.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free