- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
586

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Omkring det utländska original-träsnittet på utställningen i Stockholm 1914. Af Harriet Sundström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

586

HARRIET SUNDSTRÖM

1735. af kristian kongstad.

I Nationalmuseum.

litografien, och öfvergingo till
ettblads-trycket, denna i alla tider af samlare
och konstförstående publik uppskattade
form af grafisk konst; isynnerhet då
omhvälfningen föll i en tidpunkt då
arkitekturen intog en ledande ställning,
dragande den grafiska konsten med sig
såsom lämplig utsmyckning till de
moderna rumsinredningarna, hvilka fordrade
diskretare väggprydnader än målningar.
I stället för att såsom förut vara endast
portföljkonst, öfvergick den till
arkitektonisk fläckverkan för att trots sina större
former från väggen »intimt» följa en,
hvar man gick i rummet. Häraf förstår
man de tyska grafikernas slagord
»gra-fischer Fleck». Uttrycket stammar visst
ursprungligen från grafikern Heymann,
innehafvaren af den berömda skolan i
München — — — Hvad kunde mera
tillmötesgå behofvet efter förenkling än
träet? Till den till ytterlig skicklighet
uppdrifna kompositionen och fläckverkan

lade de så det återupptagna handtrycket.
Konstnären kunde till sin signatur foga
ordet »handtryck», hvilket genast ställde
hans verk på ett högre plan.
Originalträsnittet i handtryck erhöll härigenom
målarkonstens intimitet, i det ingen annan
hand än konstnärens rört därvid.

Inom bokkonsten följer det andra
betingelser, isynnerhet då det direkt
in-förlifvas med texten. Här är träsnittet
inne på sitt ursprungliga område,
boktryckerikonsten, till hvilken det gifvit
upphof. Det är att förgripa sig på hela
denna konstart att införa enbart
mekaniska procedurer, om dess utöfvare
öfver-hufvudtaget göra anspråk på att
boktryckeriet rubriceras som konst.
Anatole France säger på tal härom: »Le
procédé n’est pas l’art, et le procédé ne
peut remplacer l’art, il n’y a d’art qiie lä
ou la main humaine a passé.» Detta
ha på senare åren både en del förläggare
och konstnärer i utlandet insett, och det
är ej utan en viss afsky de senare
betrakta de alster inom boktryckerikonsten,
hvilka från och med fotografiens
uppfinning ersätta de konstverk, som tidigare
åstadkommos på detta område. Början
gjordes med fotografisk öfverföring af
teckningen på trästocken, det var
lillfing-ret, sedan följde hela handen.

På internationella träsnitts
utställningen i Stockholm i år fanns tillfälle att

karl som hvässar en lie.
af p. e. colin.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0642.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free