- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
590

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Omkring det utländska original-träsnittet på utställningen i Stockholm 1914. Af Harriet Sundström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

590

HARRIET SUNDSTRÖM

graziella. af hans neumann.

I Nationalmuseum.

mål att här väcka intresse för och
kännedom om träsnittet som konstart fyllde
den säkert tills vidare. De medel, som
stodo till buds, utnyttjades äfven till det
yttersta genom uppfordran till
konstnärerna att sända sina blad oinramade.
Härigenom sparades större omkostnader samt
äfven utrymme, bladen togo sig fördel
aktigare ut, hvilket är lätt att konstatera
vid jämförelse med t. ex. den grafiska
konsten på Baltiska utställningen, där den,
genom det sätt hvarpå den framförts,
kommit att spela en sorgligt underordnad roll.
Därstädes utställda svenska blad äro
ändock desamma som på
Stockholmsutställningen.

Äfven på Leipzigutställningen hade
man tillfälle att studera olika utställnings-

metoder. För att börja med den svenska
fria grafiken, var den efter
omständigheterna väl framförd och väl hängd, dock
hade enhetlighet i ramar varit
fördelaktigare, men omöjlig att åstadkomma,
då allt gjordes i sista stund och utan
pekuniärt understöd af statsmedel, då
dessa märkligt nog endast kommo den
andra svenska afdelningen till godo. Att
våra svenska blad i allmänhet skulle ha för
små dimensioner är obefogadt tadel.
Grafik är en intim konst, och har ej med
stora ytmått att skaffa.

Österrike och Schweiz framförde sina
blad bäst, beroende på den arkitektoniska
inredning de gifvit sina salar,
åstadkommet med de billigaste medel. Schweiz
t. ex. hade gifvit hvar konstnär sin yta
begränsad med de enklaste lister. I
allmänhet hade öfverkanten hållits jämn
och den traditionella cimäsen =
underkanten ojämn, när så var nödvändigt.
Detta gaf ett betydligt vackrare resultat.
Vidare hade dessa nationer skilt sina
grafiska konstarter åt, hvarför hvar art
gjorde sig betydligt mer gällande.

I vår utställning i Stockholm deltogo
konstnärer från Frankrike, Tyskland,
Italien, Schweiz, England, Holland,
Danmark, Norge, Finland och Sverige.
Katalogen upptager 664 nummer — ett icke
obetydligt antal då man erfar, att det

hvitt och svart. af kandinsky.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0646.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free