- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
591

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Omkring det utländska original-träsnittet på utställningen i Stockholm 1914. Af Harriet Sundström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OMKRING DET UTLÄNDSKA ORIGINAL-TRÄSNITTET

591

den flygande holländaren. af w. klemm.

slår förutgångna träsnittsutställningar
i utlandet. För att börja med
fransmännen, hvilkas konst här väckte största
intresset, hade den för ett par år sedan
nybildade »Société delagravure sur bois
originale» emottagit inbjudan efter det
den gjort den mycket vänligt affattade
anmärkningen, att i inbjudan ej någon
»comité d’honneur» funnes omnämnd.
Pä svar att sådant ej vore brukligt
härstädes, antogs inbjudan, och att döma
af de artiga bref, som sedan följde med
tack för resultatet och revancheinbjudan
till Paris, ångrade den franska föreningen
ej sitt deltagande.

Det var mycket kända konstnärer
som härigenom blefvo representerade.
Först föreningens sekreterare pierre
Gus-man. Han står som träskärare på
öfvergången från tonsticket till det moderna
träsnittet. Ovanligt skicklig att
handtera stickeln, är han styf handtverkare i
ordets vackraste bemärkelse; han håller
sig ej heller för god att såsom verkligt
kunnig konstnär ställa sin tekniska
färdighet till andras tjänst, därom vittna
hans betagande tonstick till Chateau-

briand, hvaraf hvart och ett är ett litet
konstverk, samt hans facsimilesnitt till
Balzac Att han är lika framstående
som originalskärare, bevisar han med de
här af samlare särskildt uppskattade
bladen »Badet» (Nat. Mus.) och Tivoli.
Gusman utgifver inom kort ett stort
arbete om alla tiders träsnitt, och det
upptager äfven det moderna träsnittet.
Det till Leipzigutställningen på E. A.
Seemanns förlag utkomna verket öfver
modern grafik lämnar, hvad texten
angår, mycket öfrigt att önska.
Illustrationsmaterialet däremot är godt.

Äfven lepère står på öfvergången.
Hans stora tonstick »Katedralen i Rouen»,
inköpt af Nationalmuseum, visar, att
tonsticket besitter förtjänster, som ställa
det i jämbredd med etsningen.
Intressantare tekniskt och konstnärligt sedt än
detta blad och »1’Abreuvoir», hvilket blad
gick till en enskild samlare, kan ingen
etsning vara. Att han är mäktig äfven
en modernare stil samt äfven färgtryck,
bevisade han med andra blad, t.ex.
»Landskapsmålaren», ett af de blad som såldes
mest. Lika uppskattad var COLIN i det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0647.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free