- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
596

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Omkring det utländska original-träsnittet på utställningen i Stockholm 1914. Af Harriet Sundström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

596

HARRIET SUNDSTRÖM

ningen varit utsatt för; det fordras mer
energi och mer personlighet, då
svårigheterna det gäller att öfvervinna äro större.

Ett fel som ofta göres af dem som ej
fått rätt grepp på saken är att de så
att säga fabricera en träsnittimitation
före själfva skärningen -— det är absolut
felaktigt — sin karaktär af träsnitt skall
det först få, då verktyget kommer i
beröring med själfva träet. Att man
däremot måste ha kompositionen alldeles klar
är gifvet, den måste vara anpassad efter
träets möjligheter som material. Idealet
vore ju att skära på fri hand.

Den uppmärksamhet och välvilja, som
från alla sidor kom Föreningen
Original-träsnitts sträfvanden till del, lofvar
godt för framtiden, om framgången ej
alstrar lättsinne och massproduktion. Att
köpkraften i vårt land ingalunda är att
förakta, visar sig vid jämförelse med
utställningar i utlandet, där
försäljningssumman i allmänhet vid liknande
utställningar ej nått den höjd som här. Dess
storlek väckte t. o. m. uppmärksamhet
i Paris och omnämndes i fackpressen.

När lärdomarna från vår egen och
från de^utländska grafiska utställningarna
slagit ut i det resultatet, att vi inse, att
vi ej äro »lika bra» som utlänningarna
— det äro vi ej — och göra sig gäl-

lande i vidgade kunskaper om yrket,
äfven det kandtverksmässiga däri, samt i
fantesi och stilkänsla, då har Föreningen
nått det den åsyftat med sin utställning.

Hvarför skulle resultatet ej kunna
blifva en skola för bokhandtverk, grafisk
konst, reproduktionskonst med
försökstryckeri — isynnerhet det senare? Hvad
hjälper all konstnärlighet, goda klichéer,
om detta äfventyras i illa skötta pressar?

Vid den grafiska akademien i
Leipzig kunna vi låta utbilda nödvändiga
lärarekrafter. Stipendier kunna utdelas
för studier just vid denna akademi.
Härtill fordras intresse från förläggarnas sida.
Konstnärerna hafva med de ytterligt små
medel, som stått dem till buds, och med
personliga uppoffringar drifvit upp den
grafiska konsten hos oss till en relativt
hög nivå, nu återstår för dem som
egentligen skörda den materiella vinsten att
äfven göra sin insats.

En engelsman har yttrat om dessa
ofta i det tysta verkande konstnärliga
krafter i sann förståelse af deras sträfvan:
»They must have believed well that cut so
deaply in such a hard wood.» Det
fordras verkligen kraftiga tag i verktyget,
om det skall lämna spår efter sig i
vår konst och isynnerhet i vårt
bokhandtverk.

vildänder. af johannes larsen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0652.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free