- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
117

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Från Stockholms teatrar. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÅN STOCKHOLMS TEATRAR

117

stora förtjänster. Det är
en kraftprestation och den
var delvis genial, han kan
ge både lidelsens och
lidandets intensitet på ett
stort och rörande vis,men
han saknar lugnet,
ensamhetens suck. Storma och
dundra, det kan han, men
guden, som bor i det stilla
vädret, den tyckes han ej
känna till, och sina
monologer håller han för ett
mer eller mindre högtärat
publikum, aldrig riktigt
för sig själv.

Den viktigaste
varningen en skådespelare
kan få, den att ej »såga
luften» med armarna och
att ej, som Shakespeare
låter Hamlet säga,
»outhe-rod Herod», vara mera
Herodes än Herodes själv
och överdriva själva
överdriften, den hade
Shakespeare—Hamlet—de Wahl
alla skäl att rikta till
scenens folk, och jag tyckte
mig märka, att den lilla
skådespelartruppen, då den
bugande sade: »Det kan
Ers nåde vara säker på»,
tänkte för sig själv: »jo, det
kan herr de Wahl hoppa
opp och bita sig i nacken
på». Förtjänsterna i herr de
Wahls Hamlet äro många.
Man känner, att han är
en bildad och kunnig man,
som först och främst kan
sitt yrke men också tar
sin konst på fullaste allvar
och noga sätter sig in i
hur Shakespeare ville och
tänkte. Ej minst
blandningen av den furstliga och
den intellektuella auktoriteten fick utmärkt
relief, och den både andliga och
kroppsliga spänstighet, som fordras i den ur alla
synpunkter ansträngande rollen, fanns hos
den högt begåvade skådespelaren och
fängslade hela tiden åskådaren. Särskilt beröm
förtjänade här hans konstnärliga måtta, som
Shakespeare själv så starkt ivrade för, och

Folo. F, Flodin.

ANDERS DE WAHL SOM HAMLET.

det måtte väl vara det rätta, åtminstone
i Shakespeare-pjäser. Då Edvard Swartz
hösten 1853 på Kungliga teatern i
Stockholm spelade Hamlet, fick han klander
av-vännerna av det flåspatos, som då ansågs som
idealitet, men han fick också mycken
tacksamhet av sådana, som mera fästa sig vid känslans
äkthet och kvalitet än vid dess kvantitet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 9 06:31:42 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1915/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free