- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
238

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Gustaf Kolthoff. En naturvän. Av A. Klinckowström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

272 A. KLINCKOWSTRÖM

UPPSALA BIOLOGISKA MUSEUM. HAVSPARTI FRÅN ÖSTRA KUSTEN.

bolag bildades i december 1892 med ett
aktiekapital av 130,000 kr., och snart reste
sig ute på Djurgården, nära uppgången
till Skansen, den byggnad (efter ritning
av Agi Lindegren), som skulle utgöra det
yttre höljet till det stora naturpanoramat.
Efter tjugo års strävan stod Kolthoff vid
sina drömmars mål. Den tid, som nu
följde, blev för Kolthoff och hans båda
medhjälpare, Bruno Liljefors och sonen
Kjell, en tid av rastlöst arbete, varunder
Kolthoff fick det rikaste tillfälle så väl
att utveckla sin konstnärliga skapar vilja
som att utnyttja sin enastående kunskap
rörande vårt lands natur, dess växt- och
djurliv. Redan ordnandet av den yttre
ramen, ett monumentalt landskap,
omfattande å ena sidan kusten, å den andra
höglandet, och utan märkliga övergångar
strömmande fram förbi åskådarögat,
förande fantasin från Ishavets fjällkust till
Skånes lummiga lundar, var ett storverk
i sitt slag, och vad det betydde, att i
denna ram, utan ett enheten stördes,
in-komponera de otaliga smärre bilder ur

djurens liv, som överallt möta ögat, att
uppställa och ordna de hundratals reden
och nästen, de tusentals däggdjur, fåglar,
ägg, växter och träd, som här förenas
till ett med bakgrundens rundmålning,
Liljefors’ geniala verk, att fatta allt detta,
att sätta sig in i den summa av grundlig
kunskap, fullödig konst, teknisk färdighet
och idogt arbete allt detta krävt, torde
för den utomstående vara ogörligt. På
nyåret 1894 öppnade det nya museet sina
portar för allmänheten, och under de
kommande månaderna vallfärdade
naturvänner, jägare och konstnärer från alla
delar av vårt land dit för att se och
beundra. Var framgången inom landet
stor och välförtjänt, blev museets
betydelse om möjligt än större genom det
intryck det gjorde på resande främlingar
allt från Tysklands för natur och djurliv
intresserade jägarkretsar, med kejsaren i
spetsen, till turister från Sydamerikas unga
republiker och landen kring antipoderna.
Den europeiska och amerikanska pressen
var enstämmig i sitt lovord av Kolthoffs

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0272.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free