- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
305

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Kinesiskt måleri. Några intryck. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VATTENFALL. TUSCHMÅLNING FRÅN SUNGDYNASTIEN. Målaren obekant.
Förvarad i ett av Kyotos tempel.

KINESISKT MÅLERI

NÅGRA INTRYCK

Av KLAS FÅHRÆUS

NDA TILL mitten av det
nittonde seklet byggde Europa
sin konstuppfattning på ariska
ideal. Utanför Medelhavets
klassiska zoner sträckte kritiken sällan
sina upptäcktsfärder. Och Indien—Kina
—Japan voro dunkelt fattade begrepp,
som man endast från konsthantverkets
synpunkt satte i förbindelse med konsten.

Men vid den ökade samfärdseln
mellan Öster- och Västerlandet kunde
denna isolering naturligtvis icke
vidhållas. Bakom den exotiska konstens
vid första påseendet groteska former
uppdagade man en stilkänsla, som icke
stod den grekiska särdeles efter. Och
den ariska smakens partikularism måste
under sådana förhållanden vika för en
på rasernas förbrödring fotad, mera
all-mänt-mänsklig skönhetsåskådning.

Men omstämningen av de gamla
idealen gick ju icke på en dag. När
Ord och Bild, 24:1 årg.

sålunda den egyptiska skulpturen
infördes i Europas museer, mottogs den
av många konstvänner med en likgiltighet,
som hos den större publiken var blandad
med löje. Och det var först på
omvägen av den på 70- och 80-talet i
Europa rådande naturalismen, som man
fick ögonen öppna för förtjänsterna hos
dessa statyer, vilkas skönhet en senare
tid dock företrädesvis velat förlägga till
den ideala harmonien av deras underbart
förfinade linjespel.

Ett om möjligt ännu mera
överraskande intryck gjorde det senare på
konstmarknaden inträngande kinesiska
måleriet. I stället för den genom
jesuiterna bekant vordna sötblommande
emalj-stil, som man närmast föreställt
sig, mötte man här i Sung och
Ming-skolornas verk en för-europeisk
impressionism, en heroisk penselforing samt en
komposition, som på samma gång den

20

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:55:40 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1915/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free