- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
306

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Kinesiskt måleri. Några intryck. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

306

KLAS FÅHRÆUS

UTSIKT FRÅN SYD-KINA.

var lyriskt verkningsfull till sina
principer skarpt avvek från de smaknormer, som
ända från Apelles till renässansen för
Europas konst varit bestämmande.

Till de svårigheter vid en rätt
uppskattning, som härav uppstodo, bidrog även, att
de prov, som först framlades, icke alltid
voro av vederhäftigt slag. Av Kinas
konstskatter hade en god del utan tvivel
gått under vid de i samband med
Mongolernas infall stående dynastiväxlingar,
då regenten i undergångens stund lät
bränna sig inne med sina skatter. Av
det som räddats, låg åtskilligt bundet i
Japans vid denna tid för Europas
konstforskare ännu icke öppnade tempel; —
annat hade Amerika i god tid tagit för
sig; — och vad som blev över för
Europa var till en början kopior av
kopior, som gåvo endast en svag
åter-glans av en försvunnen härlighet.

Men även detta lilla väckte intresse.
Vid ett fördjupat studium, som
understöddes av de förträffliga
avbildnings-verk, som efterhand utsläpptes från
Tokyo, stegrades denna beundran till

entusiasm. Och sedan nya tillskott av
en högre klass införts direkt från
moderlandet, så tvekar vår på en fastare mark
komna kritik icke längre att åt Kinas
Tang- och Sung-målare tillerkänna en
ställning i konsten jämnbördig med vår
egen högrenässans, vars stormästare de
visserligen i verklighetstrohet underligga
men i poetisk kraft och monumental

uppfattning ej sällan överträffa.

* *

*



För att rätt förstå denna från vår
egen så skiljaktiga konst är det
emellertid av vikt att vi sätta oss in i den
andliga såväl som fysiska miljö, varifrån
den utgått.

Hålla vi oss med avseende härpå
först till landets yttre, så är Kina som
bekant jordens förnämsta från
Mellan-Asiens berg ända till Stilla Havet sig
sträckande högslätt. Och de utsikter
en resa genom det himmelska riket
upprullar, överträffa i vidd och storhet
alla Europas synfält. Besöker man åter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free