- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
308

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Kinesiskt måleri. Några intryck. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

308

KLAS FÅHRÆUS

VINTERLANDSKAP, TILLSKRIVET WANG-WEI. VERKSAM PÅ 7OO-TALET.
3,11 X 0,13. Del av en färglagd tuschmålning (makimono)}

varit begränsad till vissa i samband med
myterna stående motivkretsar. Däremot
har den på en folklig grund uppvuxna,
men av Laotze filosofiskt utvecklade
taoismen, med sin tro på en av andliga
krafter genomträngd, panteistiskt
uppfattad gudsnatur, varit en outtömlig källa
till den kinesiske målarens ingivelse.

Det var i denna religions anda som
Sung-konstnären drog sig tillbaka från
det bullrande världslivet för att i
ensligheten dyrka de heliga bergen i Honan
— eller vid Blå Flodens stränder tolka
pulsslagen av en hela naturen
genomlöpande rytmik — eller i Hanchous
trädgårdar skildra Lotus-blomman, som
i obesudlad renhet lyfte sig över
dammens gyttjebotten. Besjälad av en
sådan uppfattning sökte och fann
konstnären överallt i världen en spegling av
människolivet. Och lika väl i vindens
viskande i bambuns lövverk, som i de av
tordön och skyfall avlade drakfantomerna
dyrkade Kinas mästare den store Tao.

Men av denna sin naturdyrkan drog

himmelens son icke samma slutsats
som hans mera jordbundne medbröder i
Europa -— nämligen att konstens uppgift
företrädesvis skulle vara att återge en
noggrann härmning av naturen. Med
sin bristande kännedom om det
geometriska perspektivet kunde han icke,
med sitt avsiktliga bortseende från
skuggor och speglingar ville han icke ge
illusion. Och några druvor, på vilka
fåglarna kommo och hackade, finner man
alltså icke i den kinesiska konsten.

Den inre gudomskraft, som besjälar
fenomenet, icke dess tillfälliga yttre form,
var den lag han följde. Och då han
tydligast fann denna skriven i den ’
allmänna rörelse, som ger världen
dess anda och liv, blev rytmiken den
princip, han företrädesvis lade till grund
för sin komposition. En viss aura,
livsessens eller andlig utströmning var sedan
den främsta fordran, den klassiska
kritiken under namn av Ki-in på ett
konstverk uppställde.

Överskåda vi från denna synpunkt de

1 Där ingenting om tavlans ägare eller förvaringsort nämnes, ingår den i den samling, som
av författaren förvärvats i Kina.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 9 06:31:42 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1915/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free