- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
309

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Kinesiskt måleri. Några intryck. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KINESISKT MÅLERI

309

VINTERLANDSKAP, TILLSKRIVET WANG-WEI. Del av samma tavla som

motstående bild.

oftast återkommande motivkretsarna inom
det kinesiska måleriet, så är det nog
blomsterstyckena med sitt delikata
utförande och sina smekande färger som
i första rummet tillvinna sig européens
bifall. Hur väl är t. ex. icke
Lotusblommans liv ända från knoppen till
blad-sprickningen, mognaden och den
vit-nande ålderdomen berättat i
blomsterstycket från Ch’ien Lung. Och i det
andra från Sung — hur beundransvärt
är icke finheten av stjälkarnas rörelser
och blommornas dragning mot ljuset
återgiven i besjälad atmosfär.

En liknande stämning fängslar oss
även i Mu-Cbis berömda tiger-tavla, som
förvaras som en av Japans förnämsta
konstskatter i ett av den gamla huvudstaden
Kyotos tempel. Så naturtroget än det
lurande i kattdjurets ställning är gripet,
lånar bilden uppenbarligen icke sina
förnämsta förtjänster från studier i
menageriet eller ens från en
ögonblicksträff i djungeln. Dess mystik går
djupare. Eller återspeglar icke ljusdunklet
över tigerns vällustgrymma drag
liksom en allmän bild av djursjälens
längtan till Nirwana, varur livet framgått,

och vartill — enligt Buddhas lära —
det evigt vill tillbaka.

På samma poetiska plan, blott med
ännu mera förenklade medel verkar det
ävenså berömda vattenfall, som man
fordom tillskrev Wang-Wei men numera, och
utan tvivel på godaskäl, förlägger till någon
målare under den idealiserande
Sung-perioden. Icke heller denna bild
porträtterar naturalistiskt någon för resenären
sevärd, mer eller mindre pittoresk Trollhätta.
Med några storslaget enkla, nästan
ödsliga drag höjer konstnären fenomenet
till ideernas värld. Eller ger han oss
icke i vågens aldrig begynnande eller
slutande fall liksom en sinnebild av
världsförloppet in nuce, som — från gudomlig
synpunkt stillastående — från
själavandringens evigt förnyas, då den kretsande
droppen åter och åter förenar sig med
floden.



Om den kinesiska landskapskonsten
sålunda höjer sig till det sublima, så
förefaller det — i varje fall oss
västerländin-gar — som om mänskomotivet i Kinas
konst blivit mera styvmoderligt behandlat.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free