- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
313

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Kinesiskt måleri. Några intryck. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KINESISKT MÅLERI

313

utrymme i anspråk, till en granskning
av den kinesiska tavlans komposition,
så sammanhänger denna naturligtvis i
första rummet med arten av de
hjälpmedel, varav konstnären för sin uppgift
betjänar sig.

Under måleriets klassiska tid, som
man kan räkna från 6- till 1200-talet,
var oljefärgen i Kina icke bekant. Och
när kinesen i det moderna Europas konst
lärde känna den, tyckas dess företräden
icke ha vidare imponerat. Vare sig nu
att stoffet föreföll honom för tungt för
de eteriska stämningar, han företrädesvis
sökte, eller att traditionens makt lamslog
varje tanke på förändring, så målar
kinesen än i dag liksom under
Tang-dynastien med tusch eller vattenfärg på
pärlemorpolerat siden eller rispapper. Och
i stället för den kärva borst våra
oljemålare nyttja föredrar han en mjukare och
mera elastisk pensel, vanligen av kaninhår.

Vid konstnärens uppfostran utbildas
tekniken för denna pensels förande med
en tålamodsprövande grundlighet. Men
så förvärvar kinesen också en vighet
och " kraft i penseldraget, som slår alla
europeiska rekord. Med en enda
löpande rörelse kringskriver han ett
våg-bräddat blad. Med en omväxlande
förtunning eller ansvällning av
konturen modellerar han en mänskogestalt
nästan lika så bra som våra målare med
sina omständligt tyngande skuggor. Och
till den sprakande geisten i t. ex. en
Sheng-Kongs föredrag finner man i de
europeiska konsternas teknik knappast
ett motstycke annat än i musikens drillar,
arpeggion och löpningar.

Men för att till fullo fatta den höga
odling, som i Kina kommit linjerytmiken
till del, bör man erinra sig dess
oupp-lösliga samband med den av himmelens
söner så högt skattade
skönskrivnings-konsten. I olikhet med européens
fonetiska skrift är kinesens ideografisk, d. v. s.

FALK. TUSCHMÅLNING AV KEJSAR HUI
TSUNG, I IOO TALET. /JXO,^.

att skriftecknen återge icke tomt
ljudande bokstäver utan levande
tankebilder. Men klart är att en långvarig
utövning av en sådan skrivkonst måste
ladda linjespelet med ett idé-innehåll,
som gör kurvornas rytmik dubbelt
verksam, då de överflyttas på konsten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 9 06:31:42 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1915/0351.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free