- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
320

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Andreas Aubert och norsk kunst. Av Andreas Jynge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3 20

ANDREAS JYNGE

et sommerbesøk; de vilde erobre plassen,
sætte liv, hvor de kun fandt stivnet
form. Det var en sterk groiid, en rigdom
i sindene, i al ufærdigheten. Striden var
heftig, men kort, og de nye kunstneres
seier fuldstændig.

Andreas Aubert sluttet sig til de unge
— selv ung og opfyldt av lignende
idealer. Han hadde i slutten av 1870-aarene,
han som de unge malere, stiftet
bekjendt-skap med fransk kunst og set, hvorledes
den, med sin hele, utvetydige naturalisme,
efterhvert hadde vundet ren tone og klar
dag, og hvorledes den med Manet og
impressionisterne drog ut paa ny erobring
efter sol og större lyskraft. For ham, den
naturglade skjønhetsdyrker, var det som
naturen var kommet ham nærmere, ved
Théodore Rousseau, Courbet, Manet, og
ved Millet. L’Angelus du soir blev — saa
fortæller han selv — en væsentlig
bevægkraft til at forme hans kunstanskuelse; han
læste ut av dette billede, »hvorledes
aanden er det høieste, mere end farve, mere
end form; men tillike hvorledes følelsen
av virkelighet er det, som gir det aandige,
gir stemningen magt.»

Aubert blev efterhvert en europæer —
paa sit felt — fortrolig med utlandets kunst,
gammel og ny. Han har blandt andet
skrevet om Millet, Manet, Monet og andre
franske malere, om Cimabue og Fra
Angelico, om den tyske romantiker Otto Runge,
og ved sin død holdt han paa med et
arbeide om den tyske landskapsmaler Caspar
Friedrich. Men sin dype rot hadde Aubert
i Norge og i norsk aandsliv. Hans
fædre-landsfølelse, der gik som en sterk
strømning i hans væsen, var av den frugtbare,
av den, som vil fore fremover i økning
av livsværdierne. Han var her en discipel
av Wergeland og Bjørnson, ogsaa av
romantikens mænd, men dypere av
Wergeland og Bjørnson. Han stillet sig ind i
rækkerne i dagens arbeide for kulturlivets
fremgang paa det felt, hvor hans evner
viste ham hen. Med en utholdende
ihær-dighet, som ikke ansaa noget for smaat
for sig, arbeidet han og vedblev han at
arbeide for en virkelig norsk kunst, paa
hjemlig grund, og for utviklingen av
kunstsans og smag. Han var en begeistret
skjønhetsdyrker. Men han var ingen
hævder av formelen om kunsten for kunstens
egen skyld, ensidig tiispisset, i absolut me-

ning, uavhængig av kunstens værd for
livet. I hans kunstopfatning kom det
ethiske til. »Kunsten skal — høi eller lav
— være med at øke menneskeværdet: øke
livsmotet, livskraften, og arbeidsglæden.»

Det Aubert holdt av, det holdt han av
med hele sin varme sjæls glæde og tro.
Han følte sig i 1880-aarene som den unge
generations talsmand og forsvarer. Det
stridbare i tiden øket forsvarsviljen hos
ham. Og her satte vistnok tiden præg paa
ham for alle tider, han hadde altid noget
at forsvare, noget at »kjæmpe for»,
efterhvert mere og mere ogsaa at angripe. Han
vilde være agitator, han kunde da ogsaa
skrive sterkt ansporende, men det, som
ellers var hans styrke, den indsats av sin
personlighet, som han altid gjorde, blev
stundom her en svakhet: han kunde bli for
veltalende. Med sin fine aandsdannelse og
sit sterke følelsesliv hadde han i sjelden
grad evnen til at føie og se sammen med
andre. Og der var hos ham en levende
glæde ved nyt, som han saa livsspire i.
Det gjorde ham let begeistret. Dette —
i forbindelse med, at han likesom altid
skulde ta noget i forsvar — ledet til, at
han stundom kanske kunde komme til litt
lyse resultater. Men det, at samfølelsen
og viljen til samfølelse var saa sterk hos
ham, gjorde ham paa den anden side til
den veltalende tolker, som kunde lægge
kunstverkets ide og sansning i sin tolkning,
se med kunstnerens øie og male med
hans farver.

Med sine forutsætninger kom han ikke
til at staa i ytterste linje i 1880-aarenes
strid, han stod ikke nærmest de to uroer
Fritz Thaulow og Christian Krohg, han stod
nærmest den tredje av foregangsmændene:
støheten og viljen Werenskiold. Det var
i Werenskiolds »En bondebegravelse», at
han dengang saa hovedverket i den nyere
norske malerkunst, »som endnu aldrig var
traatt mere nationalt frem>. Da billedet
kom i 1885 skrev han: »En sand og
livfuld objektivitet er denne opfatnings styrke.
Ikke en kold, sympathiløs, men en der har
sit utspring fra en kraftig personlighets
energiske kjærlighet til sit folk og til sit
fædrelands natur. Og uten al tendens.»

Aubert hadde — ganske naturlig —
traatt frem som forkjæmper for
»virkelig-hetskunsten», men han stoppet ikke op
der, han hævdet, at virkelighetskunsten og.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free