- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
321

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Andreas Aubert och norsk kunst. Av Andreas Jynge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANDREAS AUBERT OG NORSK KUNST

321

saa aapnet livskilder for de idealere
følelser og former. Han var derfor straks rede,
da der i begyndelsen av 1890-aarene
ogsaa i norsk kunst viste sig tegn paa, at
der var dem, som var paa vandring
fremover i dekorativ retning, ikke mange tegn,
men med avgjørende magt i Gerhard
Mun-thes kunst. I den nye bevægelse saa han
ingen reaktion, men en utvikling og en
utvidelse, en ny knopsætning. Og det
nationale kom til. Han betonet, hvorledes
Munthe ved at gripe tilbake til den norske
bondekunst og til dens enkle midler og
ved at øse av den gamle, endnu levende
mytedigtnings forestillingskreds likesom
knyttet baandet netop der, hvor den
middelalderlige kunst i Norge stanset i sin
eien-dommeligste vekst. Og det nye og geniale saa
han deri, at Munthe forstod at bruke de
egte bondenorske farvestemninger
»symfonisk som lyrisk understrøm for sine
digteriske tanker».

I sine avhandlinger om »Den
dekorative farve» (1896) og om de gamle
stavkirker i Numedal (1901) har Aubert
skildret utviklingen inden det gamle norske
dekorative bondemaleri, »den muntre og
farveglade rosemaling». Ut fra sine
undersøkelser mente han at kunne hævde,
at nordmændene eiet et eiendommelig —
rikt og kraftig — farvetemperament. Men
det gamle bondemaleri var utdød. I den
dekorative farve hadde tyskerne trængt ind,
og de raadet der fremdeles; der var ikke
paletten blit renset som i den rene
malerkunst. Han klaget over, at de norske hjem
blev stemt i en mat og træt, tankeløs
farveharmoni. Men det flaue og slappe maatte
væk, »vi vil farven skal smake av noget».
Vi maatte komme bort fra den »raadvilde
stilløshet», som ga tiden præg, haand
verket og kunstindustrien maatte adles av
kunstneriske tanker, kunsten maatte ind i
hjemmene. Han var en veltalende ivrer
for Morris og Crane: kunst for alle, kunst
i alt. Og paa norsk grund saa han i
Munthes tæpper varslet om en ny tid. Han
møtte her den freidigere farveglæde, de
slog til lyd for en høiere lysere tone.

Da kunstnerne i begyndelsen av
1880-aarene kom med ny naturalisme — med
friluftsmaleriet med fransk teint som
Thaulow sa —• var Auberts utvikling samtidig
naadd til samme punkt. Og da den norske
kunst i begyndelsen av 1890-aarene gjen-

Ord och Bild, 24:1 årg.

nem Gerhard Munthe tok de første skridt
mot det dekorative, hadde Auberts vandring
gjennem naturalismen ført ham frem til de
samme krav. Hans utvikling hadde gaat
side om side med samtidens kunst, og den
vedblev at gjöre det lang tid fremover.
Men i det sisste tiaar av sit liv følte han
det anderledes. I de foredrag, som han
holdt i København efter den norske
kunst-utstilling der høsten 1906, ga han uttryk
for det i en bemerkning en passant. Den
norske malerkunst og hans egen
selvut-vikling hadde i de senere aar fulgt noksaa
avvikende linjer. Mens malerkunsten
rendyrket farven, og impressionismen fra dag
til dag vandt større omraade, hadde de
store tiders store kunst fængslet ham —
endog middelalderens strenge alvor omkring
Cimabue. Og han la til, at var det
noget, som fanget hans sind for tiden, saa
var det den græske ungdomskunst før
Fidias. Vi var ikke færdige med
impressionismen; personlig hadde han som før den
største sympathi for den aandfulde og
energiske impressionisme. Men der var verdner
av liv og skjønhet — som vi elsket, og

Fot. Atelier Rude, Kristiania.

ANDREAS AUBERT (OMKR. 1900).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free