- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
322

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Andreas Aubert och norsk kunst. Av Andreas Jynge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

322

ANDERS JYNGE

som malerkunsten kunde tolke — som laa
utenfor impressionismens, og naturalismens,
rækkevidde. Inden norsk kunst pekte han
atter paa Munthes dekorative kunst.

Aubert hadde været en stridsmand for
nyet, i nuet. Hvad den enkelte — naar
han ikke er fører — utretter i en fælles
bevægelse, er ofte vanskelig endog for
samtiden at eftervise. Og hvis Aubert alene
hadde magtet at lægge sine kræfter i de
nærmeste krav, som tidens bevægelser
stillet, vilde han for eftertiden bare været et
navn, som ogsaa, kanske noksaa snart,
vilde ha forsvundet. Men han rak længre
end til aviser, tidsskrifter och kathedre,
han har skrevet to verker, som hver for
sig staar som skatte i norsk kunsthistorie,
og som vil la hans livs resultater leve
videre fremover.

I 1893 —1894 utga han sit verk om
»Professor Dahl». Det var et emne, som
laa like i Auberts linje. Hvad han motte
hos denne første norske kunstner av rang
og ry, var dette dobbelte, den dype følelse
for natur og for Norge, natur opfattet i
aand og norskhet. Da han i 1888 paa
Dahls hundredeaarsutstilling fik et samlet
og fyldig indtryk av Dahls norske
skildringer, blev han slaat av disse skildringers
sandhet, og det stod klart for ham —
hvad ogsaa Gerhard Munthe senere har
git uttryk for — at naturfølelsen hos den
generation, han tilhørte, kjendte sig
inderligere i slegt med Dahl end med de
mellemliggende skoler. Han saa, at synet
möttes i mange punkter.

I den første del av verket, biografien
over Dahl, eller som den — egte
biografisk —- heter »hans liv og hans virken»,
viser Aubert sig som en av de gode
biografer, der ikke er mindre
samvittighets-fuld end pietetsfuld, og som er likesaa
omhyggelig med helhetsbilledet som med
oplysningernes rigdom. Den gir tiden og
mennesket, forutsætninger og resultater,
hvad tiden gjorde for ham og mot ham,
og hvor han selv vilde hen. En del av
den næsten selvbiografiske umiddelbarhet
har Aubert opnaadd ved en skjønsom bruk
av Dahls dagböker og breve. Vi sitter i
stue hos og færdes omkring med denne
ildfulde, urolige, geniale månd, romantiker
og dog naturalist, begavet med en ganske
særlig tiltalende seig trofasthet like over-

for det, som engang hadde grepet ham
som kunstner og menneske.

Umiddelbart til biografien slutter sig
verkets anden del »Den nordiske
naturfølelse og professor Dahl». Samtidig som
Aubert gir en utsigt over Dahls kunst og
dens stilling i det nittende aarhundredes
utvikling, gir han et stykke av
landskaps-maleriets historie i første halvdel av
forrige aarhundrede, slik som den fortonet
sig paa dansk og særlig paa tysk grund.
Han følger landskapskunstens opblomstring
ut fra det rousseauske naturevangelium og
de idealer, som det skapte, gjennem
nyklassicismens plastiske tvang og videre
gjennem romantikens utfrielse av
stemnings-livet og maleriske frigjørelse. Av en ældre
norsk kunsthistoriker er Dahl stillet paa
en særlig fremtrædende plass i denne
utvikling. Han har kaldt ham skaperen av
den moderne kunsts romantiske
landskaps-skole. Det er overdrivelse — sier Aubert

— det er set med en landsmands
forstørrelsesglas. Kunsthistorien tillægger ikke
nogen enkelt en saa stor ære. Men Dahl
staar som en av de mange banebrytere for
en ny tid. »Inden Tysklands
landskaps-maleri har han sammen med Friedrich sin
plass paa et tilsvarende punkt i
utviklings-linjen som Constable i England og som
Corot, Rousseau, Daubigny i Frankrige —
skjønt i et forhold av mindre avgjort og
fremskreden utvikling, i samme forhold mindre
fremskreden som Tyskland i malerisk
ut-foldelse stort set har staat tilbake for
England og Frankrige». For Norge betyr Dahl

— som Aubert sier — noget langt mere,
han er grundlæggeren av dets kunstliv og
han er dets første betydelige kunstner, »den
store romantiker, som ga sit livs rikeste
blomst i en sand og karakterfuld
virkelig-hetsskildring av Norges natur.» Det er i
denne skildring av Norges natur, at Aubert
ser Dahl ved maalet som færdig kunstner,
selv om der er andre sider av hans kunst,
som malerisk staar likesaa høit, endog
høiere, først og sisst hans naturstudier, som
Aubert med rette betegner som
»hjertebladet av hans kunst». I dem —sier han
-— er han mest levende og umiddelbar, og
det er »fremforalt i sine studier, at Dahl
rækker haanden til vor tids kunst».

Auberts andet verk i norsk kunsthistorie
er »Det nye Norges malerkunst» (1904).
Han har selv karakterisert dette arbeide

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0360.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free