- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
323

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Andreas Aubert och norsk kunst. Av Andreas Jynge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANDREAS AUBERT OG NORSK KUNST

323

som paa engang et resumé og en
fortsættelse av hans verk om »Den nordiske
naturfølelse og professor Dahl». Det er
oprindelig skrevet som led i det store
nationalverk »Norge i det nittende aarhundrede».
Derav det sterkt sammentrængte i
fremstillingen, det er blit »en kunsthistorie i
grundlinjer». Idet han forfølger utviklingen og
bruddene fremover fra Dahl til
1890-aare-nes mænd, til Krohg og Werenskiold, til
Munch og til Munthe, finder han, at der
hadde gaat et bestemt dypt strømdrag i
norsk kunst i det nittende aarhundrede,
og at dette strømdrag hadde været
naturalisme. Det brøt frem i Dahls og
Fearn-leys natursøkende kunst, som ga retningen,
men bøiet av og skrumpet ind gjennem
Düsseldorferskolens »romantisch
aufgeputz-ten Naturalismus» — som dog ogsaa vilde
gi et virkelighetsbillede, et stykke sjælfyldt
natur, et stykke talende menneskeliv —
for saa gjennem 1880-aarenes kunst med
frigjort, øket styrke at strømme ind i den
gamle retning og fylde hele elveleiet. Det
var — efter Aubert — dette naturalismens
strømdrag, norsk kunst hadde hat fra Dahl
av og — trots alt — ogsaa gjennem
Düs-seldorferne, som førte de unge norske ma-

lere i 1870- og 1880-aarene over i det
franske friluftsmaleri »som med en
naturlovs eller aandslovs nødvendighet». Men
denne strømning blev for norsk kunst ogsaa
til en bevægelse hjemover. Den norske
emigrantkunst blev til en virkelig norsk
kunst. Efter disse grundlinjer er
fremstillingen lagt, sikkert og aandfuldt, med klare
utsigter over de vekslende perioders og
generationers stræben og resultater og med
beaandede, mittpunktsøkende karakteristiker
av de enkelte maleres kunst.

Aubert hadde hat den glæde at føie
sig i samklang med de nyskapende kræfter
i sin tid. Allikevel hadde han vel kanske
allerede tidlig hat følelsen av personlig at
være noget ensom, og denne
ensomhets-følelse maatte naturlig tilta, efterhvert som
han saa, at veiene ikke gik saa helt
sammen som for. Men han var og blev den
vaakne, nidkjære månd, han altid hadde
været. Ved hans død er norsk aandsliv,
som ikke hadde meget at miste her, blit
en ivrig sjæl og en søkende og uavhængig
aand mindre. Det var virkelig et hjerte,
som holdt op at slaa, og en livsflamme,
som sluknet.

ANDREAS AUBERTS ARBEIDSRUM.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free