- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
406

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Vilhelm Hammershöi. Af Vilhelm Wanscher

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

406

VILHELM WANSCHER

SELVPORTRAIT. 1890. Tilhorer Dr.
Alfred Bramsen, Köbenhavn.

og ikke ægyptiske Mumier, og at de
skal sidde lige i Billederne, thi ellers
kommer den store Bastian. Jeg tror, at
han led skrækkeligt ved at se
Hammershøis »Job».

I de følgende Aar blev Maleren mere
klassisk og efterhaanden helt
archaise-rende.

Han malede 1890 det yndige Billede
af sin unge Forlovede Ida Ilsted, et
Billede i fine Farver og med en stor
Ligefremhed i Stillingen, som om han
nu kunde løse det Problem, at faa en
Skikkelse til at runde sig i
Billedrummet, uden at bruge de tidligere
tilfældige Kontrastvirkninger af
perspektivisk Art.

Denne unge Pige sidder (næsten) lige
paa Stolen. Ja hun sidder saaledes som
en ung Pige vil gøre, naar hun har
bevaret hele sin Naturlighed. Hendes
Trøje har den snævre Façon, der endnu

var Mode i den lille Kystby, hvorfra
hun kom, medens man brugte vide
Trøjer i Hovedstaden. Derfor lader hun
den staa aaben, og det gør hende netop
malerisk, uden at hun ved det. Som
hun sidder her, er Omridsene fint
sammenholdte; Hænderne holdes i Ro af
Trøjeærmernes smalle Haandjern, som
atter forbindes med Halsrundingen ved
Trøjens Linjer og ved den lange Række
henholdsvis af Knaphuller paa den ene
Side og Knapper paa den anden Side,
der sluttelig gør det til et lille Under,
at begge Øjnene dog er ens. Der er
en fintfølt Balance i Forholdet af
Hænderne, Dragten, Hovedet og Hatten med
den lille Fjer. Alle Flader er stemte
malerisk til hinanden, og Skikkelsens
Fylde i Billedfeltet er udtrykt forneden
ved Afskæringen med to af Rammens
Linjer, medens Baggrunden, der
strækker sig frit ned til den modsatte Side,
holder Figuren i Plan. Dette Problem
om Afskæringen af et Billede har de
gamle Mestre forstaaet, og Hammershøi
har fulgt deres Spor, fordi hans egen
Fornemmelse for det maleriske er saa
udviklet.

Paa Bryllupsrejsen til Paris 1891
kopierede Hammershøi et archaisk græsk
Relief af tre gaaende Kvinder. Man
sporer hos ham i de følgende Aar en
voksende Interesse for den retlinede
Menneskefremstilling. 1894 maler han
sin Moder frontalt, med Armen hvilende
paa en Bordplade. I Farven er dette
Billede endnu skønnere end Portrættet
af Kæresten, men der er ligesom noget
tøvende i Linjerne, der gør, at det hele
virker i høj Grad ufrit, næsten elevagtigt.
1898 følger det kraftige Dobbelportræt
af Kunstnerens Hustru og ham selv, set
fra Ryggen, som to Halvfigurer —
egentlig to primitive italienske Byster
overfor hinanden paa begge Sider af et
Bord. Dette Billede, der er mørkt,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free