- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufemte årgången. 1916 /
23

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Indisk skulptur. Av Ananda Coomaraswamy. Översatt från författarens manuskript av Andrea Butenschön

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

INDISK SKULPTUR

23

DRYADFIGUR FRÅN STEN PORTALERNA
VID SÄNCHI. Andra århundradet f. Kr.

spårar dock redan här den indiska
kulturens utpräglat sinnliga karaktär, vilken
bäst bevisas av en osviklig säkerhet, då
det gäller de rent fysiska detaljerna hos
de typer, som skola symbolisera mäns
och kvinnors väsensart. Ingen tvekan
finnes i framställningen av det åsyftade
eller i’ framhävandet av någon särskild
egenskap. Indierna intressera sig aldrig
för den romantiska skönheten hos den
speciella individen, genom vilken denna
skiljer sig från rasens norm; men när
helst de älska eller prisa, se de
individen förklarad genom dess närmande
till idealtypen, deras drömmars ideal.
När de beskriva eller lovsjunga en skön
kvinna, är det alltid med de samma
poetiska fraserna — stora ögon och
bröst, smal midja, mjuka, avsmalnande
lemmar, och händer och fötter Iena och
rörliga som blad. Varje hjälte är
lång-armad, och hans midja är lik ett lejons.

Visserligen äro Besnagar- och
Sänchi-figurerna ännu ej transcendentala eller

förandligade skapelser; ännu ha
religionen och konsten ej sammansmält. A
andra sidan finnes ej heller någon
konflikt mellan materialet och dess formande,
ty inga anspråk föreligga, att denna
konst skall vara annat än sekulär. Den
är — om också icke förklarad — skön
till sin form och fulländad i sitt
utförande. Dessutom skymtar man i denna
äldsta konst det redan då förefintliga
stoff, ur vilket en framtida, mer
förandligad konst skulle utvecklas.

Arkeologiskt sett, består det egentligt
egenartade i den fom-buddhistiska
konsten — ända till det första århundradet
f. Kr. — i frånvaron av alla sorts
avbilder eller framställningar av Buddha
själv, vars närvaro endast antydes genom
emblem, såsom Lagens Hjul eller
Herraväldets Tofflor. Det är ej bevisat var
eller när de första Buddha-bilderna

GREKISK-BUDDHISTISK BUDDHASTATY

FRÅN GANDHÄRA.
Andra eller första århundradet f. Kr.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1916/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free