- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufemte årgången. 1916 /
123

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - En Parsifalstudie. Av Sigrid Elmblad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

123

PARSIFALS TVEKAMP MED SIN HALVBRODER FEIREFIZ. MINIATYRMÅLNING.
I en handskrift från 1200-talet i Hov- och statsbiblioteket i München.

kärlet i sin hand, och vid dess åsyn
återvann Josef sin livskraft. På frälsarens bud
anordnade han därefter en nattvardshögtid.
Ett fat med fisk, som Josefs svåger Hebron
fångat, och det heliga kärlet ställdes på
nattvardsbordet, och alla de som voro
renhjärtade fylldes vid dess åsyn av
livgivande salighet, endast de syndfulla lämnade
måltiden utan att ha funnit någon
vederkvickelse. Josef invigde vid denna högtid
Hebron i Grals mysterium och gav honom
för fiskafänget namnet »Anfortas», den
rike fiskaren, varefter han lämnade den
dyrbara klenoden i hans vård. Anfortas
drog ut för att utbreda kristendomen och
medförde Gral.

Gral är enligt denna version således
den ursprungliga nattvardskalken, och även
fisken är en gudomlig symbol, det
grekiska ordet därför 1X9 TH tjänade nämligen
som beteckning för Kristus.

I Mabinogion, den samling av keltiska
sagor som i handskrift förvaras i Oxford,
finner man förebilden till den unga
Parsifal i beskrivningen av »Der Dümmling»,
»le Nicelot», en ung dåre, som, uppvuxen
i vildmarkens ödslighet, oskuldsfull och
oerfaren, endast ledd av sin mors goda
lärdomar drar ut i världen och blir en
riddare utan vank och tadel, som utför de
mest beundransvärda stordåd. Hjälten i
denna saga heter Peredur, och den
ursprungliga folksagan sammanväves i senare
tillägg med hjältesagan om kung Artus
och riddarna vid runda bordet. Kung

Artus har genom trollkarlen Merlin fått
erfara, att Gralskonungen Amfortas blivit en
sjuk åldring, som blott kan frälsas om den
främste bland alla riddare frågar honom
efter Grals ändamål, och Peredur — på
franska Perceval —, som i allo utmärkt
sig i ridderliga bedrifter, far av Artus i
uppdrag att bege sig till Gral och genom
sagda fråga böta den sjuke. Han
underlåter dock frågan, förbannas av en s
vart-hårig kvinna och blir först efter långa
irrfärder och äventyr, sedan han åtnjutit
en from eremits lärdomar, i stånd att
återfinna Gralsborgen, där han botar den sjuke
konungen och blir hans efterträdare. Detta
stoff har den nordfranske medeltidsdiktaren
Chrestien de Troyes behandlat i sitt icke
mindre än 50,000 verser omfattande verk
Li contes del Graal och Perceval le
Gallois, och på detta verk är det som
Wolfram von Eschenbach huvudsakligen
byggt sitt grandiosa epos Parzival.
Visserligen åberopar han sig flera gånger i dikten
på en provençalisk skald vid namn Kyot.

Herr Kyot ist ein Provençal,
Er fand die Mär von Parzival
Erzählt in einem Heidenbuch.
\Vie er’s französisch übertrug
Werd’ ich in deutscher Sprache singen
Wenn meiner Kunst es vill gelingen,

förtäljer han upplysande, men då
litteraturforskningen ej lyckats komma denna
hemlighetsfulla sagesman på spåren, har man
dragit den slutsatsen att det är fråga om
en mystifikation, ett fingerat namn, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1916/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free