Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Något om plöjarmotivet i konsten. Av A. Klinckowström
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
NÅGOT OM PLÖJARMOTIVET I KONSTEN
439
TIDIG MORGON. OLJEMÅLNING AV HEINRICH VON ZüGEL. I904.
I enskild ägo i Amerika.
dem och endast genom dem uttryckande
allt han hade att säga åskådaren.
I bjärtaste kontrast till den Zügelska
tolkningen av ämnet står en annan
berömd plöjarbild: Ilja Repins porträtt av
Tolstoi som plogkarl. Här är tvärtom
plöjaren huvudfiguren i bilden, och för
målaren gällde det att med undvikande
av den »plöjarmotivet» vidlådande
delningen i två huvudpunkter helt fängsla
åskådarögat vid bildens enda verkliga
medelpunkt, den åldrige
diktaren-tänkarens vördnadsvärda patriarkgestalt.
Repin löser problemet på ett lika
fyndigt som enkelt sätt: genom att bakom
diktaren, där han skrider fram stödd mot
den av en vit häst dragna plogen sätta
en annan vit häst, som, utan körsven
följande plogen, så att säga i dess
kölvatten drager harven, har han givit
kompositionen en enkel pyramidbyggnad
med människogestalten som huvudpunkt
och spets. Samma fordran på att göra
människogestalten till bildens centrala
figur förverkligad genom problemets
lösning i pyramidens tecken återfinna vi i
en annan variant av »plöjarmotivet» —
för övrigt i varje annat avseende så
avvikande som möjligt från den
föregående, — jag tänker nu på Lorenz
Frö-LICHS monumentala takmålning Gefion i
Frederiksborgs nationalhistoriska museum.
Lika stor som skillnaden mellan de båda
konstnärerna: naturalisten Repin och
idealisten Frölich, lika motsatt är det sätt
på vilket de löst den gemensamma
uppgiften. Medan Repin når sin avsikt
genom ett enda fyndigt drag,
inläggandet i bilden av en realistisk detalj, hästen
med harven, avskär Frölich på ett
monumentalt sätt den gordiska knuten genom
att låta sin Gefion i bildens mitt köra
fram, högrest stående på den för ett
urtidens galderredskap måhända en smula
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>