- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufemte årgången. 1916 /
516

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Engelbrektskyrkan. Av Torben Grut

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

516

TORBEN GRUT

MINDRE PORTAL PÅ SÖDRA SIDAN.

kats dels av olika strömningar i utlandets
konst och litteratur, dels av utvecklingen
i den svenska arkitektutbildningen.
Mycket har den influerats av
akademistipendiaternas skissboksfärder söder- och
västerut. Under 1880 och 1890-talen
hemkommo en hel rad eminent begåvade
arkitekter av den då nybildade skolan
efter avslutad sunnanfärd, med ränslarna
fulla av solomgjutna motiv från Spanien
och Italien och sinnet fullt av tacksam
upptäckarglädje över all den form- och
färgprakt som i ungrenässansens
sten-arkitektur hänfört dem i södern, i
Sevilla, Granada, Burgos, Salamanca,
Toledo, Barcelona, Tarragona, Genua,
Palermo, Firenze, Siena, Verona, Venezia,
i dalen kring Loire, i Flandern och
Holland, och detta resulterade i en
ungrenässans i vår svenska
byggnadskonst, en vårbrytningstid med fina och
betydande byggnadskonstnärer i ädel
samverkan. Den naturliga stenen kom
åter till heders i denna gedigna och
löftesrika nydaningsperiod, och ett fler-

tal ädla arkitekturskapelser framväxte,
särskilt i Stockholm — pä
skissböckernas olika språk. Mindre begåvade
krafter följde exemplet, tyska planschverk
funno väg till ritkontoren, och småningom
uppstod en babelsk språkförbistring längs
våra gator, som arkitektoniskt genljödo
av mer eller mindre missförstådda fraser
på alla Europas tungomål. Litet
senare kommo även Mexicos och Indiens
med. Därefter inträdde en period av
språk-leda, som kan kallas den
»individuella», då slagordet blev »originell»
eller »modern», och rent realistiska
dekorationer, komponerade i lera efter
växt-och djurrikets alster, ofta i sliskig textur
och mikroskopiskt petig skala, vekt och
ogrammatikaliskt hopstuvade, började
florera kring portaler och andra enstaka
partier på de släta och oartikulerade
byggnadskroppar som kommit på modet.
En brist på rytmisk kraft kännetecknar
denna »originella» period, som saknar
bredd och storhet. De främmande
skissboksmotiven längs våra gator ersattes nu
av naturalistiskt lersmet överfört till sten,
av inventiösa akrobatkonster. Denna epok
är nog, trots sina tydliga svagheter, en
nödvändig länk i vår konstutveckling.
Enstaka begåvade arkitekter med frisk
skaparglädje frambragte inom denna
missriktade konstform verk av betydande
konsthistoriskt intresse. Men som helhet
var perioden en negativ pendelsvängning,
en förvillelse.

Vid denna tidpunkt hade i vårt
grannland Danmark uppstått en solid och
enhetlig tegelbyggnadskonst, ett resultat
av hantverksmässigt kunniga, praktiskt
och klassiskt utbildade arkitekters
studier av nord-italienska tegelbyggnader
samt systematisk och kärleksfull
uppmätning av gamla inhemska
byggnadsverk. Denna skola utövade ett starkt
inflytande på ett flertal yngre svenska
arkitekter vid sekelskiftet, och detta re-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1916/0568.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free