Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Engelbrektskyrkan. Av Torben Grut
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ENGELBREKTSKYRKAN SIS
PREDIKSTOLEN OCH KORET SEDDA FRAN SÖDRA KORSARMEN.
resulterat i en återgång till
klassiskt-grekisk eller empire-tidens artikulation,
på sistone starkt påverkad av den
moderna tyska arkitekturens ypperliga
judiska mästare, med deras urgamla
österländska formkultur och diskreta
måttfullhet. Sålunda kan den tyska
stormaktspolitikens orientaliska dröm redan
nu avläsas i slipad granit i interiören av
Stockholms nyaste byggnadsverk av år
1914, komponerad i 1810-talets
franskklassiska stil, ett förhållande, som
intressant belyser den moderna
världssituationens oändligt komplexa beskaffenhet. —
Den senaste tidens dragning till neoklas-
sicism har emellertid återknutit
utvecklingstråden inom vår byggnadskonst
med den punkt, där den vid
förfallsperiodens början brast, nämligen våra
farföräldrars ungdom,
»Karl-Johans-tiden». Det är att hoppas, att en fortsatt
kontinuitet i utvecklingen nu kan få äga
bestånd, såväl i städerna som på
landsbygden. Därest »stilkomponerandet» vid
konstakademien inskränktes till ett enda
formspråk, och detta enda tillämpades
desto allsidigare och grundligare under
hela studietiden, så att det liksom
under de stora konstepokerna endast
existerade ett enda officiellt detaljspråk, så
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>