- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufemte årgången. 1916 /
628

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Religion och personlighet i den bildande konsten. Av Josef Strzygowski. Översättning från författarens manuskript av Gunnar Broman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

628

JOSEF STRZYGOVVSKI



1

»LIPSANOTHEKET» I BRESCIA. ELFENBENSSNIDERI FRÅN MINDRE ASIEN.
SANNOLIKT FRÅN 3OO-TALET E. KR.

mer betydande verken, som trots sin
delaktighet i den stora mängdens
stämningar dock intuitivt förmå fasthålla och
förkroppsliga den fria personlighetens
ståndpunkt.

Ämne. Kyrkan är en andlig makt,
som, vanligen i förening med den
världsliga, förmår leda begränsade delar av
mänskligheten på bestämt fastställda
banor. På konstnärens lott faller därvid
den icke oväsentliga uppgiften att
iscensätta denna makt i yttre måtto och bringa
densamma till åskådlig verkan inför den
stora massan. Som exempel tager jag
en framställning från den byzantinska
konsten, Kristus i dödsriket, en mosaik
från klostret Daphni i närheten av
Athen från början av 1000-talet (sid.
625). Vi se Kristus, som trampar på
helvetets och Hades portar och hjälper
Adam upp ur sarkofagen. Bakom den
senare Eva och profeterna med David
och Salomo i spetsen samt mitt emot
Johannes Döparen. Framställningen upp-

står, bottnande i gamla orientaliska
föreställningar, i det syro-egyptiska hörnet
och håller sig stereotypt genom
århundraden samt upprepas i den ortodoxa
kristenheten ända till denna dag på
alltjämt samma sätt. Kyrkan skapade
härigenom ett slags inledning till
framställningen av yttersta domen. Konstnären
skulle forma detta ämne som fast
tradition ; det blev för honom icke något
spelrum i någondera riktningen, så att
han t. ex. hade kunnat gå egna vägar
efter sin uppfattning eller personlighet.
Det bestämda målet var att åskådliggöra
en trossats inför folket, framför allt för
de icke läskunniga. Den religiösa
känslan blev fullkomligt fjättrad, och ett
tvivel eller ett annat uppfattningssätt var
uteslutet. Personligheten kunde, såvitt den
överhuvudtaget var möjlig eller tillåten,
endast göra sig gällande inom den trånga
ram, som skapas ur de breda
folklagrens och deras rasströmningars
modellval.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1916/0688.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free