- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufemte årgången. 1916 /
631

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Religion och personlighet i den bildande konsten. Av Josef Strzygowski. Översättning från författarens manuskript av Gunnar Broman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RELIGION OCH PERSONLIGHET I DEN BILDANDE KONSTEN 631

SJÄLVPORTRÄTT. OLJEMÅLNING AV ALBREKT DURER. 15OO.
I Gamla pinakoteket i München.

icke landskapet ensamt såsom bärare av
religiös stämning, utan det är snarare
ett beledsagande ackord till den
mänskliga gestalten, som omedelbart talar till
åskådaren. Jag vill använda några av hans
verk för att tillika klargöra formproblemet.

Form. Dürers lilla »Kristus på
korset» i Dresden är ett strängt symmetriskt
uppbyggt verk, i vilket blott huvudets
böjning och det fladdrande höftklädets
lidelsefyllda rörelse bilda förmedlingslänk
mellan ett dramatiskt förut och efteråt.
Det stora monumentala lugn, som
innebor i detta miniatyrverk, ligger
emellertid i den över allt jordiskt utgående
måttstock, genom vilken korset tyckes
upphöjt över det stilla landskapet och
molnen till världsrymdens ofantliga mäk-

tighet. Michelangelo förmådde
samtidigt tänka lika modernt kosmiskt i det
sixtinska taket. Det germanska blodet,
som rör sig på samma sätt hos dessa
båda stora som hos Lionardo och
Gior-gione, driver här i en tid, då genom
den italienska konsten alla företeelser
hade arbetat sig fram till gestalt och
form med en nästan vetenskaplig
noggrannhet, till verk av personligt
utpräglad religiositet, som äro enastående i
konstutvecklingen. Konsten företräder
hos dessa banbrytare en människovärdets
korta blomstringstid, om också denna
mycket snart brytes av den all
själsfrihet förkvävande makten, och
motrefor-mationen, som ännu blott kunna använda
konsten som tjänare och regissör.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1916/0691.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free