- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
20

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Nutids nyttokonst. Svenska Slöjdföreningens hemutställning. Av Ivar Tengbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IVAR TEN Cx BOM

När jag såg den vid öppnandet, blev
jag gripen som inför en stor händelse,
och denna känsla har befästs vid
närmare studium av densamma. För den
som levat med utvecklingen de senaste
par decennierna måste det förvåna, hur
på en gång allt mognat och frigjorts
från gammalt påhäng. Allt detta som
talats om och grälats med de makthavande
om och bedts om förståelse hos allmänhet
och industrimän för, det ligger nu som
ett gulnande sädesfält, färdigt till skörd.

Vad som kan förvåna är, att Svenska
Slöjdföreningen haft den starka ställning
gentemot dessa tidens konststrävanden,
att dess initiativ kunnat leda till sådana
påtagliga resultat. Man skulle trott detta
vara omöjligt för en förening med så
gamla anor. Emellertid har
densamma de senaste åren undergått en
förnyelseprocess som är synnerligen
anmärkningsvärd. Det personliga arbete, som vid
detta föryngringsarbete nedlagts av
föreningens sekreterare, ERIK Wette rgren, ■
kan ej överskattas. Den som fått erfara
något av den misstro och det oförstående,
som från olika kretsar kommit här berörda
strävanden till del, värderar hans lugna,
målmedvetna arbete och hans förmåga
att aldrig släppa målet ur sikte, även
om vägen tvingades att kröka förbi en
besvärlig höjd, och att stå osliten inför
nötningen av vardagens enahanda.

Jag har berört vad som ligger
bakom utställningen. Detaljerna för dess
tillkomst och organiserande förbigår jag
i detta sammanhang, officiella
redogörelser härför saknas ju ingalunda.
Huvudsaken är att jordmånen var beredd,
och när tiden var mogen kom så
utställningen till och slog igenom.

Att det här är fråga om en ömsesidig
växelverkan är uppenbart. Konstnärerna
hade intet förmått pä egen hand, men
tack vare ett vaknande intresse även hos
andra parten, producenter och allmänhet,

kunde de mötas på halva vägen av den
förståelse som ensam kunde ge framgång.

Vad som är särskilt betecknande för
utställningen är indragandet av
industriprodukter inom konstens verkningskrets.
För övrigt en följdriktig utveckling av
de sociala strävandena i rörelsen.

Huvudstommen i utställningen utgöres
av inredningar för smålägenheter. Det är ju
på detta område som det minst bearbetade
fältet är att söka. Man har velat skapa
enkla typer för samhällets mindre
bemedlade, inredningar i vilka det
obetydligaste föremål skulle ägnas konstnärlig
omvårdnad. Utställningsmaterialet har
erhållits genom serier av tävlingar, vilka,
i olikhet mot vad eljest är fallet, gällde
färdiga foremål, ej endast ritningar.
Härvid behandlades dels lägenheter om olika
storlek, från enkelrum med kakelugnsspis
till två rum och kök, dels ugnar, kaminer
och spislar, dels diverse andra
nyttighets-föremål, såsom lampor, klockor,
tvättserviser, mattor, tapeter, gardiner o. s. v.
För allt fordrades att föremålen skulle
kunna fabriksmässigt framställas samt att
möblerna till konstruktion och material
skulle vara hållbara.

Det skulle föra för långt att redogöra
för de olika tävlingarna och
prisresultaten. Alltnog, genom vederbörlig
samverkan med olika konstnärer ordnades
utförandet av inredningar och
föremål för utställningen antingen på
Slöjdföreningens bekostnad eller genom dess
medverkan, varvid ett oundgängligt
eko-miskt stöd lämnats av några av Sveriges
större industriföretag.

Vid sidan av tävlingsförfarandet har
etablerats direkt samverkan med
fabrikanter och handtverkare för deltagande
i utställningen. Vid allt detta arbete
har det ju varit en ständig växelverkan
mellan konstnären och tillverkaren, som
bekant tvenne kraftfaktorer av mycket
olikartad spänning. Till förmedling och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free