- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
70

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - A. U. Wertmüller. Ett konstnärsliv. Av Axel Gauffin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AXEL GAU F FIN

OKÄND FLICKA. OLJEMÅLNING
AV A. U. WERTMULLER. LYON
1781. I museet i Na?icy.

bära frukt, den ena beställningen gav
den andra, och den 27 maj kunde han
införa den första posten, en bröstbild av
Monsieur Chaudon, betald med 144
livres i den till måtten imponerande och
till innehållet märkliga anteckningsbok,
som på sin första sida bär präntat:

»Note de tous mes ouvrages, pour
lesquels j’ai été, ön du ëtre payé depuis
le temps que j’ai commencé à tirer
parti de mon talent.»

Det är också en färdig konstnär som
träder oss till möte i de arbeten från
denna tid som jag lyckats påträffa, ett
damporträtt tillhörande grosshandlare
Österlind och ett barnporträtt i museet
i Nancy. Resultatet av Wertinüllers
åttaåriga studier ligger framför oss.
Skolningen i novantikens stränga stilskola
bär sina första mogna frukter.

Nyutrustad,med6olouisdorer på fickan
och föregången av ett gryende rykte
anlände Wertmuller i maj 1781 till Paris.

Och åter började en period av
mödosamt sökande efter arbete. Den
framåtsträvande konstnären såg sig hänvisad
till den underordnade rollen av Roslins
kopist.

»Då jag således hade förnött 2:ne
år, och hade endast i mycket mediocert
tillstånd studerat feck jag et litet
historiestycke at måla för en fermier general,
för at gifva til en nunna i ett Closter
nära Bordeaux det representerade endast
en Buste af S:tc Angel, det hufvudet
reusserade ganska väl.»

Vid ett särskilt arrangerat
sammanträffande hos Roslin — åter finna vi
den store mästaren på en avgörande
punkt ingripa i sin unge kollegas öde
-sattes Wertmuller i tillfälle att bliva
»particuliert bekant» med svenske
ministern i Paris, greve Gustaf Creutz.
»All dess attention föll på S:te Angels
hufvud hvars expression behagade honom
så mycket att han bad mig strax täncka
på en esquise af ett naket fruntimmer,
tog min adress och kom til mig alla
dagar för at se S:te Angels tafla; då
componerade jag en esquise representant
en Ariane abandonné par Thésé, hvilket
sujet mig tycktes mäst nalkas S:te Angels
expression.»

»Ariadne» betydde för Wertmuller
det stora omslaget, den blev
utgångspunkten för alla hans kommande
framgångar. »Alla kom från alla väder i
Paris för at se den», man talade om att
dess auctor borde presentera sig vid
kongl, franska målareakademien, och då
Wertmuller lydde rådet var han nog
lycklig att den 20 aug. 1783 se sina
strävanden krönas med framgång.

Hans agregationsstycken voro utom
Ariadne en knäbild av baron Staël von
Holstein, en bröstbild av löjtnant
Tersmeden och trenne andra porträtt. Då
det var i egenskap av porträttmålare
som Wertmuller ville vinna medlemskap

/O

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free