- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
110

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Ung norsk lyrik. Av Helge Krog. II. Olaf Bull

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HELGE KROG

Men maanen, som har seilet
langs skogens lange aaser,
den vugger rund i speilet
med natkold, frossen glød — —
Et andet had er dette,
end da den lille lette
levende lille lette
varm gjennem vandet fløt.

Skal jeg saa i en kort sum gi et
ut-tryk for storheten og omfanget av den
aand, som taler ut av Olaf Bulls digte,
saa maa det være dette: hans sinds
forunderlige aapenhet og lydhorhet for alt
levendes hemmeligste væsen, denne dypt
sympatiske gjetteevne, som bringer ham i
samliv med alt som har sjæl. Han er i sandhet
en medvider og en medføler. Han kan i
heftige, veltalende eller glødende ord
fortælle om de store storme i en kjæmpes
sind, men han kan ogsaa i det ganske stille
lytte sig ømt ind til de ræddeste smaa
hjerteslag.

Olaf Bull har utgit tre digtsamlinger,
den første i 1909, den sidste i 1916. Da
han i 24—25 aars alderen debuterte var
han allerede en fuldt rustet, helt
selvstændig kunsner, og nogen iøinefaldende
utviklingslinje kan derfor ikke for hans
vedkommende eftervises. Men visse
forskyvninger er der jo foregaat. Og disse
forskyvninger indebærer unegtelig enkelte farer.
Saaledes Jean man lægge merke til,
hvorledes reflektionen — undertiden reflektioner
av en rent abstrakt filosofisk art — gjør
sig sterkere og sterkere gjældende.

Dette, i forbindelse med en selvkritik,
der under den haarde strid med form og
tanke er skjærpet til den aller yderste
kræsenhet, indebærer en fare for den
umistelige værdi som heter umiddelbarhet, —
det overstrømmende, det pludselig
frem-brytende. Han synes aldrig at finde noget
godt nok, han vil meget nödig slippe et
arbeide fra sig. Hans digte kan paa den

maaten bli underkastet en altfor lang proces
og derved ta skade paa sin sjæl.

Malerne taler ofte om »skissens charm»;
denne charm er bestikkende men
bedragerisk, fordi virkemidlerne ikke er fuldgode.
Malerne bruker ogsaa undertiden det uttryk
om et maleri at det er »overarbeidet».—
Det fuldkomne kunstverk ligger midt
imellem disse to yderligheter. Olaf Bull har
aldrig lat sig friste av skissens letvundne
triumf. Men om enkelte av hans sidste
digte kan man si, at de er overarbeidet.
En sjelden gang blir helhetsbilledet
fordunklet av en trængsel av fine iagttagelser
og symboler i det smaa. Man ser ikke
skogen for bare trær.

Men dette er dog bare en av hans store
fortrins smaa feil og farer, — en
tilbakevirkning av det høie krav han stiller sig
selv og sin kunst. Et krav, som han i
indledningsdigtet til sin sidste digtsamling
»Til ordene», med en indædt styrke der
ligner raseri, formulerer saaledes:

I sære ord, I aander
velkommen til mit sind —
paa glæder og paa vaander
I be’s i bander ind — —
paa mit forfaldne hjerte
vil jeg jer rikt beverte 1

Drik jer fortvilet drukken
i drømmens bleke vin —
stik tæt og fort paa krukken,
den holder, smuk og sprukken,
en nektar, besk og fin!

Og siden rav i kvaler
utover livets vang —
vær vældige vandaler
mot gold og gammel klang,
faa al min rædsel tolket,
og vælt jer ind paa folket!

Drik drømmen ut til bærmen,
og husk mit enkle krav:
1 maa ei slippe sværmen,
før den til nød vet av
de røde glæders dødskamp
i glædens gyldne hav!

I IO

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free