- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
142

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Röhsska konstslöjdmuseet i Göteborg. Av Sixten Strömbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SIXTEN STRÖMBOM

Foto A. Posse.

interiör från regeringsgatan 36, stockholm.

av olika mönster utställts på hyllor —
en tilltalande enkel anordning, som klart
framhåller det keramiskt och dekorativt
värdefulla hos dessa anspråkslösa men
fina alster av vår 1700-talsindustri.

I de två överljusrummen med
bokhandtverk i denna våning visar sig Axel
Nilssons utställningsteknik helt från sina
bästa sidor. Manligt fast och klart äro
monteranordningarna här samformade
med rumskroppen till arkitektonisk
helhet. De enkla, i vacker mörkbrun ton
avfärgade montrerna av furu, vilka hysa
museets rika och sällsynta samlingar av
bokband, tryck och handskrifter,
samverka med de ljusa putsväggarna till en
säreget intim och personlig stämning —
en rofylld avskildhet, som på sitt
dämpade vis håller kvar och lockar till
närmare fördjupande i konstverkens diskreta
skönhet.

Svårare för att inte säga omöjligt

att lämpa ihop till fullt enhetlig
rumsverkan har däremot barockrummet intill
bokbandssalen varit. Med den varma
guldbruna väggtonen och de inbyggda
väggmontrerna har vunnits ett relativt
lugn; föremålen äro dock för heterogena i
flera avseenden för att medge något mera.

Vindsvåningen är en värld för sig.
Den kolossala Buddhastoden i dess välvda
förhall anslår en stark exotisk stämning.
Hit har också hopförts samlingar, som
etnologiskt sett bilda en från de övriga
avskild grupp: japanska, koreanska och
kinesiska konst- och konstslöjdföremål.
Som tidigare anförts, stamma de
väsentligen från d:r Fredr. Martins japanska
samling och från docenten Th. Wulffs
kinesiska uppköpsresa.

Vindsutrymmena voro från början ej
avsedda för utställning, endast för
magasinering. De vackra och ändamålsenliga
museisalar, som nu skapats av dem, äro

142

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free