Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Ung norsk lyrik. Av Helge Krog. III. Arnulf Øverland. Rolf Hiorth-Schøyen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
UNG NORSK LYRIK
Guds dyreste dod, hvor fortvilet den solklump
stirrer herned!
Jeg er lyssløv i begge øine og svimmel og
tørst og sved.
Jeg vil sætte mig stille og visne; jeg er kjed
av mit liv — jeg er kjed ... 1
Se dyrene døser paa marken, og engene lugter av lik.
Side om side staar okserne fromme og veirer mot
vinden.
Luften er dirrende tung som av tiisene døendes
skrik ...
Vildtet er flygtet fra skogen, og hjortene væmmes
ved hinden.
Gaardshunden dræpt. For satan, en løierlig
grundløs idé.
. . . Ikke en fugl gidder synge idag i min
poppelallé. . .
Hvad nu — hvorfor tier alverden? Skal
ingenting ske?
Dagslyset herjer paa veiene, dyrene vil ikke græsse.. •
Vandreren stirrer mot solen, slagen av rædsel og
stiv.
Op fra det nærmeste kloster stiger en dødsstille
messe — —
Jesus Maria, aa eiet jeg bare en sorg i mit liv! —
Jeg vil sørge en stund over Bella og tænke
paa gaardshunden Drot —
og saa gaar jeg ind og knuser hver ting som
jeg finder for godt,
før jeg kaster mig ut fra det høieste taarn paa
mit slot.
Det er disse fire: Wildenvey, Oi.af Bull,
Øverland og Hiorth-Schøyen, som er
bærerne av den nye norske lyrik. De tilhører det
samme slegtled, etpar av dem er nu litt
over, etpar av dem litt under tredve aar.
Betragter man dem samlet vil man bli slaat
av hvor de er forskjellige i art og anlæg,
i temperament og i form. De staar hver
for sig, de har ikke smittet av paa hver-
andre og ikke rottet sig sammen i en »skole»
eller en »retning», derfor virker de ogsaa
som gruppe dobbelt fængslende ved det
skiftende spil av lys og skygge, som
fremkommer ved brytningen mellem saa
ut-prægede og forskjellige individualiteter.
Efter disse fire er der dukket op et
helt følge av endnu yngre norske lyrikere.
Dette alleryngste kulds poesier har
gjennemgaaende et blekt og epigonmæssig præg.
En enkelt, Alf Larsen, forsøker ostentativt
at skille sig ut fra flokken ved at slaa
stort paa med fabelagtige gloser og et
glupsk forbruk av urimelige billeder, og
han har da ogsaa opnaadd at forbløffe
etpar av Kristianiapressens kritikere.
Merkeligere er det, at en fremragende digter
og skjönner som Anders Osterling tar ham
alvorlig. Den eneste av de alleryngste
lyrikere, som har et tydelig og alvorlig talent
at fare med, og som har røbet virkelig
originalitet er Einar Solstad. Han har utgit
et litet hefte digte av en eiendommelig
sval og kuldskjær stemning, klingre og
melodiøse vers.
* ... *
En artikel som denne om den unge
norske lyrik maa nødvendigvis forme sig
først og fremst som en hyldest til Olaf
Bull. Han raker et hode høiere end selv
den bedste av sine udmerkede, talentfulde
samtidige. Og gjennem ham — kanske
ogsaa delvis gjennem Wildenvey —
forlænges den store linje i norsk lyrik, som
har sit utspring i Henrik Wergelands
gigantiske geni og næsten ubrudt fortsætter
sig gjennem Bjørnstjerne Bjørnson og Nils
Collett Vogt. Olaf Bull har løftet den store
arv i norsk poesi.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>