- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
293

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Luther och Erasmus. Det enda nödvändiga. Av Nathan Söderblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LUTHER OCH ERASMUS

innehåll de ändå icke förstå, mena
de sig i sanning på det bästa och
tacknämligaste sätt kittla och beveka
helgonens öron». —Jag tillåter mig använda det
saftiga språket i T. Lundbergs
översättning av Encomium moriæ av 1728. — Så
mycket ivrigare äro de med sina
oändliga syllogismer och ordasnaror och
allehanda tomt käbbel. Självbelåtet »hålla
de oavlåtligt fram sin trall och insövas
däruti både dag och natt, så att de icke
ens hava någon ledig stund över att
någon gång genomläsa evangelium och
Pauli epistlar.» »Av alla slags lappri
och sagor och orimligt snack äro deras
huvuden så sprickande stinna och
svällande, att jag tror det Jupiters hjärna ej
en gång var så bulen och havande, när
han skulle föda fram Pallas och måste
ropa efter Vulcani yxa för att få
öppning i skallen.» Deras grälsjuka är
sådan, att man i stället för de krigsbussar,
som hittills med så osäker utgång ha fört
krig, borde sända »storhalsiga skotister,
styva och hårdnackade occamister samt
oövervinneliga albertister jämte hela den
oräkneliga skaran av grälaktiga sofister
ut mot turkar och saracener». För sina
besynnerliga stadgar tillbakasätta de Kristi
bud. När Kristus en gång frågar dem
om kärlekens gärningar, lär den ene
förgäves visa sin buk, stinn av fiskrätter, i
det han skryter av fasta från köttmat,
en annan drager fram sin hätta, så otäck
av smuts, att ingen båtsman vågar ta
den på sig. Det heter i en senare
skrift, att envar förargas, om en präst
kommer utan rakad plätt i nacken,
men ingen förargas, om han påträffar
honom full och i slagsmål i ett skökohus.
Tiggarmunkarnas osnygghet och plumpa
framfusighet ofredar alla härbärgen och
vägar. Namnen andliga (religiosi) och
munkar äro falska, »alldenstund större
delen äro så fjärran från allt samvete,
religion och gudsdyrkan, att de ingenting

mindre bry sig om och öva». Därför
bliva de illa lidne. Alla människor
förbanna dem och styggas vid dem.

Det var munkarna som aldrig kunde
förlåta Erasmus slik smälek, men han
sparade, åtminstone i tidigare skrifter, icke
heller prelaterna och deras yppiga leverne.
»Fårens skötsel överlåta de gärna åt
Kristus själv, eller kasta de den uppå
bröderna, såsom de kalla munkarna»,
och andra. »Om något mödosamt
förefaller, lämnas det åt Petrus och Paulus,
som därtill kunna hava bästa tiden, men
vad som tjänar till prakt eller vällust,
det tager och behåller man för sig».
Ju högre upp, dess sämre verkningar.
Inga fiender äro skadligare än
ogudaktiga påvar, som genom tystnad försvaga
Kristus eller genom uselt leverne strypa
honom. Livaktiga bliva de, när det
gäller förvärv. Påvarna hava alltid idoga
och vältrevna händer, när någon skörde
tid till penningars samlande nalkas och
instundar, men de dryga apostoliska
besvärligheterna leda de gärna från sig
och lägga på biskoparna, biskoparna på
herdarna, herdarna på
medhjälparna,medhjälparna på tiggarmunkarna Och dessa
vrida det åter från sig på dem, som
klippa ullen av fåren.

Man undrar ej över, att det ljungades
mot Erasmus på predikstolarna i
Tyskland, Nederländerna och annorstädes och
att han kallades Antikrist, när han icke,
såsom i en predikan inför franske kungen,
fick gälla såsom en av Antikrists fyra
förelöpare jämte Reuchlin och Lefèvre.

I denna strid mot världslighet,
vidskepelse, överdriven helgonkult,
ceremoniväsen och munklivets orenhet fick
Erasmus i Luther en bundsförvant, likaledes
i anvisning av botemedlet: livets och
lärans förändring enligt den heliga Skrift.
Tonen och lidelsen bliva hos Luther
våldsammare. Det är som att komma från
ett stilla rinnande vatten till en brusande

293

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0325.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free