- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
336

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Musikaliska randanteckningar. Opera och konserter under vårsäsongen. Av Herman Glimstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HERMAN GLIMSTEDT

Fot, Alex. Hammarin, Flen.

RICHARD ANDERSSON.

trestrukna oktavens akrobater, som genast
med utförandet av Rosinas cavatina ur
Barberaren sjöng in sig i publikens ynnest, och
det violinistiska underbarnet Stephan Partos,
till det yttre en Paganini i miniatyr och
som musiker en mer förnäm företeelse än
några av sina förut hörda jämnåriga
yrkesbröder, torde de mer anmärkningsvärda av
vårens ej så talrika nya solistföreteelser ha
nämnts. Av svenska konsertgivare kunna
framhållas hr Gerhard Lundquist, en från
utländska studier hemkommen violinist, som
gjort framsteg, violinisten Axel Runnquist,
sångaren Arvid Hydén, som anordnat en
Sjögrensafton med bl. a. några posthuma
sånger, romanssångerskorna Bergliot
Husberg och Eva Lewerth, den senare förut endast
känd från operettscenen, samt fröken Anna
Behle, som debuterat som sångerska med en
repertoar av Lindbladssånger och franska
chansons.

* * *

En översikt av stockholmskt musikliv
vore ofullständig, om ej till sist också
erinrades om några under våren lidna
förluster. Utom Emil Sjögren, vilkens minne
redan tidigare hugfästs i denna tidskrifts
spalter, äro att anteckna två namn ur de
företrädesvis utövande och pedagogiskt eller
administrativt organiserande musikernas krets,
professorerna Karl Valentin och Richard
Andersson, som — båda lika oväntat
bortryckta — ännu med oförminskad
energi arbetade i tonkonstens tjänst. Innan
den förstnämnde tillträdde sin befattning
som en det svenska musikväsendets
officielle vårdare — såsom Musikaliska
akademiens sekreterare —, var han bl. a.
verksam i Stockholm som musikkritiker, i
vilken egenskap han torde vara ihågkommen
även av Ord och Bilds läsare. En insats
i huvudstadens musikliv, varom med
tacksamhet må påminnas, var vidare den för
en bredare allmänhet anordnade
konsertverksamhet, som utgjordes av de av Karl
Valentin i många år med verklig entusiasm
ledda populära musikaftnarna. — Mer
uppriktigt älskad och vördad än Richard
Andersson såsom lärare och personlighet kunde
ingen vara. För mängden av elever, som
framgått ur flera generationer av ungdom,
stod han enligt samstämmiga vittnesbörd
som en faderlig försyn, som med levande
individuellt intresse följde utvecklingen —
det vill väl säga, där en sådan var
möjlig -— hos varje enskild. Själv var han ju
en framstående pianist, som ännu på senare
år med heder lät höra sig i några av
pianolitteraturens mer krävande verk med
orkester. Pianoundervisningen förblev också
det centrala i den av honom grundade
musikskolan — landets främsta enskilda
läroanstalt av detta slag — som fostrat en rad
framstående pianister. Närmast har Richard
Andersson ägt sin betydelse för höjande
av det svenska pianospelets kultur
överhuvud, men därtill komma de mer
allmänna, ovägbara verkningar, som resultera
av ovanlig pedagogisk kapacitet i
förening med aldrig slocknande konstnärlig
hänförelse.

336

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0368.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free