- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
354

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Michelangelos Yttersta dom. Några bidrag till dess analys. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AXEL L. ROMDAHL

GRUPP FRÅN K ARONS BÅT. DETALJ UR YTTERSTA DOMEN.

uppåtstigande scengolv, fyllt av
världsdramats kör, de himmelska härskarorna,
svinnande inåt Paradisets gränslösa
ängder, alltmer omvärvda och utplånade av
ett växlande ljusspel. Här går
plastiken över i verkligt måleri, eljest har
man mera förnimmelsen att bevittna
skuggornas lek över mäktiga skulpturer.
De himmelska vidderna försvinna så
under bågfältens båda molnsofifiter med
de återigen starkt skulpturala grupperna
av änglarna med pinoredskapen.

Plastikerns sätt att förnimma och
skapa spåras lika starkt i de särskilda
grupperna och figurerna.
Kännetecknande för Michelangelos utveckling
såsom bildhuggare är ett allt starkare
behov att giva gestalterna en allsidig form,
att framställa dem i verklig t>ronde
bosse». Detta behov lämnar ej heller
mästaren, när han går att med penseln
föreviga sina syner. I Yttersta domen
finna vi oupphörligt figurer sedda
framifrån och bakifrån eller från sidan i
samma eller likartade ställningar — se
t. ex. Adam och mannen till höger om

honom, de båda sittande männen till
vänster om den botfärdige rövaren med
korset, den uppståndne som slites mellan
dämoner och den fördömde som störtas
huvudstupa ur Karonsbåten, flera av de
klättrande och brottande gestalterna på
båda sidor. Vad Michelangelo i
plastiken gav i en enda figur, ville han i
måleriet ge genom flera, ej sällan
anbragta omedelbart invid varandra eller
med en påfallande symmetri. I sin
mån har väl plastikerns arbetsvanor och
deras frukter haft något att betyda.
När skulptören tecknade efter modell,
nöjde han sig icke med bara en aspekt
av figuren, han gick rundt ikring den och
gjorde från ständigt nya ståndpunkter
de studier som skulle tjäna honom vid
utformandet i tre dimensioner.
Michelangelos atelier måste ha varit fylld av
dylika studieblad, och det är en del av
dessa vi återfinna i de många figurer i
Yttersta domen som så att säga visa
sig från flera sidor.

Michelangelos Yttersta dom
hopplockad ur studieportföljer — vilken

354

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0390.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free