- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
362

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Några rader om Wordsworths Ode. Av Anders Österling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANDERS ÖSTERLING

lidanden, som i en kommande tid
förestodo oss, skådade såsom rnystér och
epop-ter i ett rent ljus fullkomliga, obemängda
och saliga gestalter, själva rena och
obesudlade av det som vi nu, däri fängslade
liksom ett skaldjur, släpa omkring med
oss under benämningen kropp» (pag. 250).
När Wordsworth utrustar barnet med en
självskriven andlig superioritet, en högre
känslighet för bortomjordiska syner och
budskap, innebär detta i alla händelser
en uppfattning, som är alldeles främmande
för Platon, tydligtvis en rent romantisk
tolkning, om också i övertygelsens levande
utformning originell med Wordsworth.
Det kan tilläggas, att Wordsworth på
ålderdomen ansåg sig böra framföra en
ursäktande förklaring på denna punkt,
nämligen i den s. k. Fenwick-noten, med
rätta beklagad av alla Wordsworths
uppriktiga vänner, från Matthew Arnold och
till hans senaste biograf, G. Mc Lean
Harper, därför att denna självkommentar bl. a.
ger en historiskt oriktig bild av mannen
som i sin fulla skaparkraft diktade detta
ode. Den gamle Wordsworth söker här
lugna »de goda och fromma personer»,
som bekymrat sig över hans tro på själens
föruttillvaro; han försäkrar, att han ej
menat saken så bokstavligt och ej velat
anbefalla nämnda idé åt de troende, även
om syndafallsdogmen kan betraktas som
en analogi till dess förmån.

Vid sidan om detta uttalande, som
man lugnt kan lämna ur räkningen,
innehåller emellertid Fenwick-noten även
några psykologiska upplysningar av värde.
Wordsworth talar om sin svårighet att
i barndomen tänka sig döden, d. v. s.
att han själv skulle dö: »Min svårighet
kom ej sä mycket ur känslan av
kroppslig livaktighet som ur känslan av att
anden i mig var obetvinglig. Jag plägade

grubbla över berättelserna om Enoch och
Elia och nästan övertyga mig själv om
att vad det än komme att ske med andra,
skulle jag föras till himlen på något
liknande sätt. I en härmed närbesläktad
känsla var jag ofta ur stånd att tänka
på yttre ting såsom ägande yttre existens,
och jag meddelade mig med allt jag såg
som något ej från mig själv avskilt, utan
samhörigt med min egen immateriella
natur. Många gånger har jag på väg till
skolan gripit tag i en mur eller ett träd
för att återkalla mig själv från denna
avgrund av idealism och till verkligheten.
På den tiden var jag rädd för dylika
själstillstånd. I senare perioder av mitt liv har
jag, i likhet med vad vi alla ha skäl att
göra, sörjt över en underkastelse av
alldeles motsatt art och gladt mig åt dessa
hågkomster–-.»

*



Diktens betydelse i världslitteraturen
torde ej här behöfva dokumenteras; i
stället kan slutligen anföras ett omdöme av
Coleridge i hans »Biographia Literaria»,
som till så väsentlig del är ägnad åt
vännens då ännu opåaktade storhet: »Odet
var avsett endast för sådana läsare, som
vant sig att ge akt på ebb och flod i
deras inre natur, att någon gång våga sig
in i medvetandets skymningsriken, och
att hysa djupt intresse för sådana
själstillstånd för vilka tidens och rummets
attribut enligt deras vetskap äro oanvändbara
och främmande, men som ännu ej kunna
uttryckas annat än i tidens och rummets
symboler. För sådana läsare är meningen
fullständigt klar, och de skola vara lika
litet benägna att tillskriva Wordsworth
någon tro på den platoniska
præexisten-sen i ordets vanliga mening som jag för
min del är benägen tro, att Platon själv
någonsin menade eller förkunnade den.»

362

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0398.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free