- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
404

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Vigelands fontæne. Av Hans Dedekam

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HANS DEDEKAM

tegning til fontænelab yr in the n. i 9 i 5.

avlöst av en helt symmetrisk
anordning, som forutsætter en beskjæring av
to av terrænets fremspringende snipper.
Herved har fontæneanlægget fåt den
form kunstneren er blit stående ved og
som nedenfor skal beskrives.
Gipsmodellen til anlægget i denne form blev
förste gang utstillet i 1916.

Imidlertid hadde de som i årene like
för denne tid færdedes i Vigelands atelier
med forbauselse været vidne til, hvordan
rummet efterhånden fyldtes av en række
modeller, hvis ensartethet i opbygning
tydet på at de alle var tænkt som deler
av et og samme hele. Fontænens
venner, som i den så Vigelands store
livsverk, begyndte næsten at föle jalousi på
fontænens vegne over at kunstneren syntes
at ha planlagt et andet likeså omfattende
verk. Med undren lagde man også merke
til at formsproget i disse nye arbeider var
et andet end i hans tidligere verker. I

fontænens broncefigurer var formerne
slanke og smekre, kompositionerne
utformet med talrige gjennembrud og
fritstående deler, overflatebehandlingen
eiendommelig for lermodellering og
metal-stöpning. I den nye række skulpturer
var stilen en anden — formerne svære
og tunge, kompositionerne sammentrængt
i kuplete eller kubiske masser,
overflatebehandlingen forenklende. De fleste
modeller, eller rettere sagt skisser, stod i
gips; men en hel del av dem var hugget
i sten — nogen i den hårde röde skotske
sandsten, andre i blötere stensorter, i
lysegrå, næsten hvit fransk kalksten
(Savonnière), i tysk sandsten (Cotta) og
i mörkegrå norsk klebersten. Det var
tydelig, at var selve fontæneskulpturerne
utfört for stopning i seigt metal, var de
nye arbeider beregnet på hugning i
stenblokker. De förste var modelleret i
bronce-stil, de sidste i stenstil.

404

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free