- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
494

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Magnus Olsen. Av Fredrik Paasche

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FREDRIK PAASCHE

lig: eleven blev medarbeider. Fra 1902
av — da var han endnu student — stod
han som medutgiver av Bugges stort
an-lagte verk »Norges Indskrifter med de
ældre Runer» I 1903 avsluttet han sine
universitetsstudier med en
»embedsexamen», som vakte opsigt. I det fölgende
aar blev han selv universitetslærer
(»adjunkt-stipendiat»). Mellem os, som
dengang var helt unge studenter, gik der store
frasagn om hans lærdom. Han brautet
just ikke med den, sökte snarere at skjule
den, saa godt han kunde. Det bare öket
respekten. Ung var han, endda yngre saa
han ut, og kamerat vilde han gjerne være;
men hans skarpe blik — det kunde bringe
en til at tænke paa Eddakvadets ord:
»hvasse var öinene som ormungens» —
og hans kloke, rummelige foredrag gjorde
det altid klart for os, at han var læreren,
i evner den overlegne, i kundskap den
langt videre komne. Jeg mindes min
ær-bödighet, da jeg en dag (ham selv
uavvi-dende) fik se en hilsen til ham, som löd
slik: »Häll dig, runomästare!» Under de
faa ord stod navnene paa to av Nordens
mest berömte filologer. Han var ikke
meget over 25 aar dengang.

I 1907 döde Sophus Bugge, og aaret
efter blev Magnus Olsen hans efterfölger.
Han var selvskreven til det; for alvor var
der ikke tale om nogen anden. Den
opposition, som forsökte sig, argumenterte med
hans ungdom, og den berodde ene og
alene paa uviljen mot hans standpunkt i
den norske sprogstrid. Man vilde gjerne
ha en tilhænger av landsmaalet i den ledige
stilling; og Magnus Olsen var ikke
»maal-mand». Der blev skrevet en del i aviserne
og talt en del i Stortinget. Saa blev
han utnævnt. En dumhet var lykkelig
undgaat.

Siden utnævnelsen har Magnus Olsen
levet det rikeste arbeidsliv. I böker og
tidsskrift-avhandlinger har han nedlagt
resultaterne av sine banebrytende studier;
paa den heldigste maate har han fortsat
utgivelsen av »Norges Indskrifter med de
ældre Runer». Siden 1909 staar han som
utgiver av det folkloristiske og
sproghistoriske tidsskrift »Maal og Minne», som han
selv har leveret fremragende bidrag til.
I 1910 opholdt han sig en tid paa Island;
fra Reykjavik sökte han ut paa landet,
hvor han om sommeren levet med i folkets

arbeidsliv og fik rik leilighet til at lære
dets kaar og dets sjæl at kjende. Denne
reise har sikkert været ham en stor glæde.
Ellers söker han arbeidets lön i arbeidet
selv. Av ytre anerkjendelse er han, som
allerede nævnt, mindre avhængig end
de-fleste. Neppe kan nogen hyldest utenfra
ha glædet ham mere, end den
opmerk-somhet Lunds universitet nu har vist ham.
Ti fra Sophus Bugge har Magnus Olsen
tat kjærligheten til Sverige i arv; mellem
svenske forskere har han enkelte av sine
bedste venner. Som de fleste, der arbeider
med nordisk oldtidshistorie, har han en
sterk fölelse av dèn oprindelige og
overveiende enhet i nordisk aand.

For faa mennesker har Magnus Olsen
en saa uforbeholden beundring som for sin
gamle lærer Sophus Bugge. Udelt gjælder
den det sjeldne menneske, med pietetsfuld
kritik den ypperlige forsker. Eleven
bygger på læreren; men han er paa ingen
maate avhængig av ham. Det er ikke
vanskelig at forklare hvor skillet gaar
mellem Sophus Bugge og Magnus Olsen.
Bugge stod som litteraturhistoriker overfor
den gamle norske og islandske litteratur.
I klassisk digtning, paa irsk og
angelsaksisk grund, sökte han efter dens motiver.
Paavirkningen utenfra blev — hvor det
gjaldt den norske og islandske digtnings
stof — det væsentlige for ham. Vort
gamle aandsliv blev liggende i lys av
antiken og av vesterhavslandenes kristendom.
Magnus Olsen staar sterkt tvilende overfor
dette resultat. Men han lægger ikke sin
tvil frem i polemik. Han foretrækker at
arbeide paa sin egen linje. Han gaarden
indre vei gjennem stoffet. Han fordyper
sig i studiet av runeindskrifternes væsen,
av urgammel sed og skik, av de hjemlige
stedsnavns vidnesbyrd om fortids kultus,
og viser, hvad alt dette kan lære os om
norsk forhistorie og norsk mytologi. Paa
denne maate kommer tingene i en anden
historisk sammenhæng end hos Bugge. Den
hjemlige rot i forestillingerne blir dypere og
sterkere. Resultaterne förer os længere
tilbake i tiden, og deres grundlag blir
tryggere. For Sophus Bugge var
vikingtiden Norges pludselige modningstid;
gjennem Magnus Olsens studier ser vi vort
folk og dets forestillingsliv i en
langsommere, mere organisk vekst.

Avstanden til Bugge betyder ikke, at

494

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0538.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free