Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - August Hahrs forskningar i nordisk renässanskonst. Av Ernst E. Areen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
AUGUST HAHRS FORSKNINGAR
klädeshallen i krakau.
dömen erhållit, liksom hon bevisligen i
religiösa frågor utövat ett starkt
inflytande på honom. Den renhet och
förnämhet, som präglar den arkitekturen
smyckande dekorationskonsten hos flera
av konung Johans byggnadsverk, skulle
genofn detta antagande finna en mindre
sökt förklaring än den hittills gängse,
som häri velat se en direkt inverkan av
den italienska högrenässansen, förmedlad
av Sebastian Serlios m. fl. konstteoretiska
publikationer.
Under det att sålunda släktskapen
mellan konungahusen kan hava befrämjat
överföringen av den polska
hovrenässansens rent italienska former till vårt land,
så bidrogo Sveriges gamla
handelsförbindelser med de stora sjöstäderna vid
baltiska havets sydöstra kust — speciellt
Danzig — till spridningen mot Norden
av den egenartade biandstil, som nyss
vidrördes under namn av östeuropeisk
eller, som Hahr också kallar den,
polskslavisk renässans. Endast obetydliga spår
av densamma och detta uteslutande inom
konstindustriens område finnas här be-
varade, men Hahr framhåller, att det för
denna stilriktning så betecknande
tinn-kransmotivet av gamla avbildningar att
döma varit användt på svenska
slottsbyggnader, ehuru det snart nog blåstes
bort av senare smakvindar. — Ex.
Kalmar (enl. en träinläggning på dörren till
kung Eriks gemak), Svartsjö (enl. Suecia
antiqua) och Stockholms slott (enl.
Hieronymus Niitzels gravyr över Johan III.s
begravning).
Den andra huvudriktningen, i vilken
renässansformerna sökt sig väg till våra
avlägsna bygder, pekar åt sydväst, mot
Nederländerna och angränsande lågtyska
trakter. Även här hava furstliga
släktförbindelser (Gustaf Vasas dotter
Katarina var gift med greve Edzard II av
Ostfriesland) och kommersiell samfärdsel
spelat en förmedlande roll.
Redan gamle kung Gösta inkallade
konstnärer och handtverkare från dessa
trakter, bland dem byggmästaren och
bildhuggaren Villem Boy. I slutet av
1550-talet kom han till svenska hovet
och förblev i dess tjänst till sin död 1592.
517
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>