- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjunde årgången. 1918 /
628

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Puvis de Chavannes. Av Georg Pauli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GEORG

FREDEN. 1871.

liga elementet fastställt, så tar han fatt
på det kvinnliga, det broderande. Väl
till märkandes, dessa båda element, ehuru
olika kön, äro dock närbesläktade,
samma kött och blod. Han kastar icke en
sirlig spetsmantilj över en grovlemmad
naken gardist. Det organiska
sammanhanget i hans konst är här liksom i
övrigt mycket fast. Man kan göra snitt
däri, både vertikala och horisontala, man
skall alltid träffa samma massa.

Detta utomordentliga företräde har
naturligtvis sin förklaring i Puvis de
Chavannes’ starka och lyckligt harmoniska
natur — och i en strängt skolad
disciplin.

Han bevarar alltid en viss begränsad
skala, vare sig det gäller detaljernas
rikedom eller lokalfärger eller färgnyanser.

PA ULI

I varje tum av dessa ofta kolossala
dukar hör allt tillsamman, ingenting
»hoppar ur», som man säger; även grad och
styrka av patos i det själiska håller sig
till skalan. Hela hans rika figurvärld är
en enda släkt. Melpomene är
Terpischo-res syster, något sorgsnare till sinnet
blott och äldre än dansens musa.
Genoveva är i familj med hela sin omgivning,
vars mera begåvade individer avancerat
till framstående ämbeten. Syskontycket
finnes där emellertid mellan prelaten och
bonden som stannat vid faderns yrke,
vid plogen.

* *

*



Puvis de Chavannes har dekorerat
med god smak. Talangerna överflöda;
och mången åstadkommer en väl målad
tavla — men utan att framkalla en
reflex av skönheten. Därtill fordras takt
eller god smak. — Oftast syndar
dekoratören eller monumentalmålaren mot god
smak ifråga just om skala. Under
gotiken är denna merendels för liten och
petig. Högrenässansens däremot tenderar
åt för stor skala. Ungrenässansen har
andra fel: varpå S:t Maria Novella visar
prov. Ghirlandajo har dekorerat koret
med bilder i tre våningar, figurrika
kompositioner. Redan andra våningen är
svår att begripa för ett obeväpnat öga

— den tredje alldeles.

När Rafael började dekorera i
Vatikanen är han lyckligast: La Disputa är
i skala, så till mått som färgstyrka och
modellering, mästerlig. Redan i nästa

— skolan i Athen — börja överdrifter
spåras för att i de senare ta överhand.
För stor skala komma rummen att verka
för små: många besökare torde förvånas
då de höra att måtten på varje Stanza är
ung. 9 meter X 9 meter! Michel Angelo
målade taket i Sixtinska kapellet med
jättestora barockfigurer, då väggarna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:56:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1918/0684.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free