Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Eremitlivet i dess betydelse för religion, konst och litteratur. Av Yrjö Hirn
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
EREMITLIVET
SCENER UR TIIEBAIDEN. OLJEMÅLNING AV OKÄND ITALIENSK
KONSTNÄR. I Uffizigalleriet i Florens. — Högra sidopartiet.
den vilken givit Selma Lagerlöf uppslaget
till Legenden om fågelboet — denna
fantastiska historia om eremiten, som så
länge och så orörlig stod försänkt i bön,
att ärlorna kunde bygga sitt bo i hans
uppsträckta hand — eller sagor sådana
som den om Sankt Lannimor i Corbion,
som lockade vargarna till sig, när de
förföljde en hind, och förmådde dem att
övergiva sitt byte, eller den ännu mer
otroliga historien om S. Genulph i
Ca-hors, som lyckades övertala en räv att
avstå från en lockande hönstjuvnad.
Genom berättelser sådana som den
om Macarius och hans trogna hyena,
eller den om Guthlac och hans tama
sångtrastar, gav helgonlitteraturen åt sina
andäktiga läsare förebilder i humanitet
och naturobservation, och inverkade
därmed åtminstone medelbart på det
estetiska framåtskridandet. Men man kan
sätta i fråga om icke eremitväsendet än
mer direkt utövat inflytande på släktets
estetiska uppfostran. Om en isolerad
anakoret förmådde finna tröst och
vederkvickelse i sällskapandet med djuren,
så borde han väl även ha förstått att
tillgodogöra sig de vederkvickande och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>