- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
32

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Rembrandts Dameportræt i Klas Fåhræus’ Samling. Af Karl Madsen - Afton. Av Pär Lagerkvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL MADSEN

tekniske Behandling af den røde Kjole;
pastose Strøg af Zinober med Pensel og
Spartel paa Lak Lasurer over hvidlige
Toner har faaet Farven rigt glødende
som et Ildskær. Vel er i andre af hans
Værker Figurens Rytme blødere og
skønnere, Helhedsvirkningen enklere og
klarere end i dette Billede, hvor Hovedet
og Partiet om Hunden kæmper om først
at indfange Interessen, men forholdsvis
faa af Rembrandts Billeder naar rent
som Malerkunst i Højde med
Damepor-trætet i Fåhraeus’ Samling.

Valentiner har i sin Bog »Rembrandt
und seine Umgebung» antaget det for
et Portræt af den i 1665 24 aarige
Magdalena van Loo, der i Februar 1668
holdt Bryllup med Rembrandts Søn Titus
og faa Maaneder senere blev Enke. Men
Valentiner har rigtignok givet højst
karakterforskellige Dameportræter samme
Navn, endda som en Mulighed antydet
den Umulighed, at hun skulde være
fremstillet som 15 aarig paa Dameportrætet
i København, som IO aarig i
»Kökspigan» i Stockholm. Rembrandt har

utvivlsomt ofte benyttet sine Nærmeste til
Modeller, men hidtil har alle Forsøg paa
at kigge ham nærmere i Kortene været
ret forgæves; det har end ikke været
muligt med Sikkerhed at bestemme, i
hvilket Omfang han har fremstillet sin
gode Veninde Hendrikje. Der er
Hemmeligheder, han ikke lader sig fravriste.
Magdalena van Loos Udseende er os
ukendt. Hvem Modellen for
Dameportrætet end har været, har Rembrandt
hos hende set det evigt og dybest
kvindelige, fundet alle de Egenskaber, hvis
Fris han ofte har forkyndt og som har
ladet ham i Louvre-Billedet skabe en ny
Venus: Hjertets enfoldige Renhed og
Godhed, Sjælens Blidhed og Taalmod,
Medfølelse, Barmhjertighed, moderlig
Ømhed for de Svage, de Forsvarsløse,
Trangen til at leve helt i og for Kærlighed.

Der er al Grund til at lykønske
Sverig til Rembrandts Dameportræt. Blandt
de mange gode Kunstværker, der i de
senere Aar er tilført Landet, er dette
glimrende Mesterværk den kosteligste
Skat.

AFTON

Av PÄR LAGERKVIST

Det är vackrast när det skymmer.
All den kärlek himlen rymmer
ligger samlad i ett dunkelt ljus
över jorden,
över markens hus.

Allt är ömhet, allt är smekt av händer.
Herren själv utplånar fjärran stränder.
Allt är nära, allt är långt ifrån,
allt är givet
människan som lån.

Allt är mitt, och allt skall tagas från mig,
inom kort skall allting tagas från mig.
Träden, molnen — marken där jag går.
Jag skall vandra
ensam, utan spår.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free