- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
56

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Björnsons »Over ævne». Förste og andet stykke. Av Kristian Elster. I—II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KRISTIAN ELSTER

tryk i fortællingen »Stöv» som kom ut
1882 — aaret forut for »Over ævne»
förste stykke. »Stöv» er fyldt av Herbert
Spencers opdragelsesteorier og indeholder
et angrep paa den maate hvorpaa
barnene blev opdraget i kristendom, opdraget
til livsfjernet og livsangst og til at se livet
bare som forberedelse, til evigheten. Hele
denne barnelære med sin forvirring og
tumlen med overnaturlige begrep drysser
som stöv over de mottagelige barnesind.

Men mens »Stöv» mere er rettet mot
den maate hvorpaa barn lærer kristendom,
er »Over ævne», förste stykke, Björnsons
endelige opgjör med selve den kristne tro.
Her er ikke tale om noget angrep paa
kirken, intet Kjellandsk slag mot presterne,
ingen diskusion om forstaaelse av dogmer.
Björnson pröver her selve den kristne tro,
selve kristendommen. Det er Kristus’ egne
•ord han veier mot menneskelig evne og
menneskelig livsstyrke.

Han har henlagt sit skuespil til
Nordland — eller Nordlandene som Björnson
sier. Til en natur hvor alle forhold var
usedvanlige. Förste gang Björnson saa
Nordland var det for ham en aabenbaring.
I 1869 reiste han en sommer nordover og
skrev en reiseskildring derfra »En ny
feriefart». Her er skildringer av
Nordlands-natur, hvis stemning senere er gaat like
ind i »Over ævne». Han skriver:

Men fjellformene er saa forrevne at intet
billede i min sjæl fra mytologiens eller bibelens
eller dramaets kreds slaar til for ret at utsige den
forstenede bevægelse jeg saa paa, den truende
klæmpeorden, den rolige rædsel, den tusentaggede
mangfoldighet i denne eneste gydning av sten.
Man kan værge sig den förste stund, kanske den
förste dag og pröve at holde det paa skjönhedens
avstand, men naar det blir ved i dögn, og like
stort enten man seiler til eller fra, saa foler man
tilsidst i den döde natur en spænning som midt i
en levende handling.

En natur hvor man föler spenning som
midt i en levende handling, — det var
netop den natur Björnson trængte som
ramme om sit skuespil. Det var i selve
naturen her noget som syntes at strebe
mot det grænselöse, her maatte det
usedvanlige föles likefremt. Her maatte selve
naturen kalde paa undrer. Og det
Björnson vilde pröve kristendommen paa, var
netop dens lære om undrene.

Utgangspunktet i Björnsons tankegang
er Kristus’ löfte: »Hvo der tror paa mig,

han skal og gjöre de gjerninger som jeg
gjör, og han skal gjöre större end disse.»
Det er som Bratt spor: »Hvor er den
mirakelmagt du har lovet dine troender»

Björnson hadde gjennem læsning,
særlig av franske verker, hvortil han henviser,
studert de krefter i menneskesindet som
gav enkelte tilsyneladende kraft til at gjöre
mirakler. Han visste gjennem disse verker
at de religiöst hysteriske og de sjelelige
abnorme kunde, som han uttrykker det,
sitte inde med större evner i en viss
retning, fordi de mangler saa meget i andre
retninger. Han hadde engang, i slutten
av 70-aarene i tidskriftet »Ude og
Hjemme» skrevet en hel liten avhandling om en
Gudbrandsdalsbonde, »Vis-Knut», som
tilsyneladende satt inde med slike evner
utover det vanlig menneskelige, hadde
studert »Vis-Knuts» liv og samlet
bevismateriale om hans gjerninger. Det er med
slike kundskaper og med slik viden han
underbygger fremstillingen av
mirakelpre-sten Sang.

Sangs tro er ubetinget, uanfegtelig, han
er helt uskyldig. Han er bare godhet.
»Han skinner altid av söndagsglæde» sier
Klara. — »Det er bare én kristen og det
er far», sier Elias. Hans tro er bare
kjærlighet, opofrelse. Han er like
hensynsfuld mot alle, ganske uten snæversyn.
»Dette med tro, hvis man ikke skal bli
dömt, er Guds sak. Vor er at være sanne.
Saa blir vi nok troende — her eller
hisset», det er presten Sangs lære. Og i
denne sin tros ubetingede tillid fölger han
Kristus helt og holdent. »Naar det er
slikt uveir at de erfarneste sjöfolk ikke vil
ut i fartöi, æn si i præstens storbaat —
da vil han avsted i en liten færing, han
— kanske med det vesle barnet sit i
bakskotten! — Han har sat over fjællene i
taaken og gaat der i tre dögn uten at
smake vaat eller tort. De lette efter ham
og förte ham frem til folk. Og saa vilde
han uken efter, atter i taaken gjöre samme
reise! Det var en syk som ventet ham!»

Sang gjör mirakler. Han helbreder de
syke med bön. En ung pike som for
andres öine er död, kalder han tilbake til
livet. Han faar det han ber om. For
ham er det blit til virkelighet det löfte
Kristus gav de troende: Beder saa skal
Eder gives.

Men for at naa undret maa de han ber

56

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free