- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
118

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Björnsons »Over ævne». Förste og andet stykke. Av Kristian Elster. III—V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KRISTIAN ELSTER

imot, jo sterkere samfundet lider under
striden, desto mere manende lyder
forkyndelsen i Björnsons drama om ikke at söke
at före kampen utover samfundets og livets
ramme. Det föles i disse dager da
fremtiden fuldbyrdes gjennem revolutioner, uten
at vi endnu aner hvad der naaes.

Oppe paa sletten, i sollyset er byen
grodd op. Her holder arbeidsherrene til
og de som slutter sig til dem. Arbeiderne
og hver den som slutter sig til deres sak,
er styrtet ned i dypet, i det sollöse gamle
elveleiet, helvede kaldet. Under ledelse
av presten Bratt og Elias Sang er
arbeiderne gaat til den store streik. Bratt og
arbeiderne tror at möte stor ökonomisk
stötte hele landet over. Og saa kommer
al hjælpen fra Elias som skjænker hele den
formue han har arvet, til streiken. Nu er
formuen forbrukt, og streiken dömt til at
mislykkes. Drevet frem av Bratts
agitation og av Haldens stille paavirkning,
beslutter Elias sig til at vaage det ytterste, til at
sprenge arbeidsherrerne i luften, mens de
holder möte i den borg, Holger har ladet
gjenop-bygge. Ved det store eksempel, ved dödens
skræk, vil han vække samvittigheterne.

I dette skuespil mötes to verdner, to
livsanskuelser, som er blit de to sterkest
stridende i vore dage. Holger uttrykker
det som en kamp mellem herremoral og
de manges moral. Han vil der igjen skal
komme en tid hvor »jorden atter gir plass
for store skikkelser der tör og kan
kun-gjöre sig. — Naar vi kommer ut av
myretuetiden og tusenben-fantasien tilbake til
genierne og viljerne.»

I denne strid staar Elias blandt
arbeiderne uten at tro paa at den kamp de
förer, skal naa frem. Först gjennem
martyriet, som kan vække samvittigheterne paa
den ene side og viljerne paa den anden,
tror han at striden engang kan föres til
avslutning. Og her maa den ene gaa foran,
den frivillige martyr maa gi det store
eksempel. Elias sier det til Rakel:

Vil du reise liv saa dö for det!
Kristendommen fik sit av korset. Fædrelandet av de fallne.
Ingen fornyelse uten gjænnem döden . . . Först
en utover, saa en til. Var det ikke saa det
begyndte? Saa ti, saa hundrede, saa tusen! Der
maa tusen til för millionerne stiller sig op for at
kaste sig ut over, de ogsaa. Da er de
umotstaae-lige. Da er her söndag. Da er her halleluja,
triumf, takker alle Gud! — Först Johannes, saa
Jesus og de tolv, saa de sytti, saa de mange hun-

drede, de mange tusen, de hvemsomhelst,
hvemsomhelst. Fornyelsens liv kjöpes ikke billigere.

Her i denne replik aabenbarer sig
sammenhængen mellem förste og andet stykke,
mellem Elias og presten Sang. »Först en
utover» sier Elias, og det er gjentagelse
av farens ord: »Om bare én turde, var
det saa ikke tusen som turde.» Og hvad
faren vilde, det vil ogsaa sönnen. —
Presten Sang sier: »Og saa fölte jeg at jeg
burde forsöke at være denne ene.» Det
er det samme Elias foler: Han maa være den
ene. Som faren, saa han, utover grænsene,
mot det grænselöse. Saa vil de tusen fölge.

Men det er Björnsons svar, at folger
de tusen, saa fölger de bare ut i
fortvilelse. Eller de bare fölger halvt, og da
forfeiles det hele. For presten Sang og
Elias’ krav, de er ikke for mennesker. Det
förer bare ut i utopier.

Som Klara i förste stykke stod mot
Sang, staar Rakel mot Elias. Det er
uendelig karakteristisk for Björnson, at han
har valgt kvinderne til at uttrykke hvad
han selv mente. Han som tilsyneladende
selv var saa stridbar, saa voldsom, saa
sterk, han trængte kvinderne for at faa
uttryk for sine fremtidstanker — saa fulde
av öm rigdom og gode haab var de.

Rakel ræddes for denne trang til det
grænselöse. Den förer for hende ut i det
forfærdelige. »Jorden finner sin vei midt
i det grænslelöse. Hvorfor ikke ogsaa vir»
sier hun til Elias. Mot martyriets religion
sætter Rakel livets religion,
sammenhængets religion. Hun hader disse
regnestykker i det store. De springer over det
menneskelige, skjönt det alene er frelse i
det. Og i siste akt, hvor regnskapet
gjö-res op, sier Rakel — og det er Björnsons
egne tanker:

Men sig mig, Halden, naar godheden kaster
med dynamit, hvad er saa godt, og hvad er saa
ondt? Det störste ved godheden er at den er
skapende. Den lægger til av sit eget, saa der blir
glæde, kanske overskudd i andres vilje. Men naar
den dræper?

Dette er Björnsons gamle lære om det
gode. Heri er al hans religion, troen paa
det godes seier.

Og ut fra den tro blir ogsaa Elias’
gjerning bedömt. Rakel sier:

»Saa har ogsaa du gavnet ved din död.
Ikke som den frygtelige fik dig til at tro,
— nei ved at vække lidelser, ved at aapne for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free