- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
135

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Ruskin och hans verk. Till hundraårsminnet. Av August Brunius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RUSKIN OCH HANS VERK

SJÄLVPORTRÄTT (OMKR. 1864—65).

Det vore dock en falsk föreställning
att tro att Ruskin ständigt låg i krig
med sig själv och att hans själ var en
kaotisk röra av föreställningar och
dogmer. Hans växlande åsikter äro ett
tecken till att han ständigt var en
levande människa, icke en konsekvensryttare.
Till en del bero också motsägelserna i
hans uppfattning på utvecklingen av
hans lärareskap under ett långt liv. Då
första delen av »Modern Painters»
utkom, var han ännu en helt ung man.
Det förvånande är snarare att han från
begynnelsen hållit en så stadig kurs.
Förändringen i hans religiösa
uppfattning är i alla händelser större än i hans
konst- och livsåskådning. Hans
religiösa utveckling faller i tre olika
perioder: den första ungdomens
oreflekterade protestantism och puritanism, den
halvt fritänkaraktiga obundna hållningen

i mognare år, då dogmerna föllo av
honom nästan utan kamp och
anfäktel-ser, och slutligen ålderdomens
gammalkristna, halvkatolska eller åtminstone
mystiska trosliv.

Han var en sällsynt levande
människa, som fick rum för ett
övermänskligt arbete bredvid den sociala och
individuella sysselsättningen. Man har en
känsla av en rikare natur än hos Carlyle,
som i några avseenden var den djupare.
Ett nytt släkte stöter sig hos båda på
den starka moralistiska betoningen, och
hos Carlyle är onekligen den buttra och
sura formen av etik något tryckande.
Men Ruskin är en friskare och sundare
etiker; och då man opponerar mot hans
moraliserande konstuppfattning gör man
honom nog en smula orätt. Sanningen
är väl snarare den att om han i rent
detaljestetiska frågor är utan återgång

135

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free